VELUX - Nový Štandard Plus so zasklením 64
vyhľadávanie
Dnes je 23.1.

Betónové podklady znečistené olejom – ako na nich aplikovať povrchové úpravy?

Zverejnené: 1. 2. 2019

Stavby, ktoré boli v minulosti využívané ako výrobné závody, sa pomerne často stretávajú s prítomnosťou oleja v konštrukciách, hlavne v strope. V takýchto prípadoch nastáva pri opravách otázka, či je možné na konštrukciu naniesť náter, alebo použiť epoxidovú živicu ako adhézny mostík. Odpoveď na túto otázku záleží okrem iného na type oleja, ktorým bol betón kontaminovaný.

Problematika znečistenia podkladu olejom

V niektorých prípadoch (surová ropa, alebo silno zoxidované použité oleje) môže dochádzať k povrchovému poškodzovaniu cementového tmelu a následne betónu. Pri zvýšenom pôsobení a pri subtílnych konštrukciách (stropné dosky trámových stropov starších objektov) môže byť ohrozená aj ich funkcia. Chemické pôsobenie nie je s prítomnosťou oleja väčšinou priamo spojené. Negatívne pôsobenie olejov je skôr fyzikálneho charakteru. Pri bežných betónoch dochádza k nasýteniu pórového systému a podľa vykonávaných skúšok a DIN a ÖNORM, dochádza k poklesu pevností betónu o 10 % až 20 %. Súčasne je znehodnotený povrch konštrukcií a to aj na opačnej strane, než na ktorej dochádza ku kontaminácií.

Povrch konštrukcie je potom mastný a môže dochádzať aj k odkvapkávaniu pod konštrukciu. Ďalej je ovplyvnená adhézia materiálov na podklad a na konštrukcie je nemožné aplikovať ďalšie vrstvy, či už omietkové alebo náterové. Vždy je tu riziko, že bude naďalej dochádzať k ďalšiemu prieniku olejov (omietkové systémy) alebo oddelenie nových vrstiev od podkladu. Problémom môže byť aj nepríjemný čuchový vnem vystupujúci z konštrukcie.

Z vyššie popísaného vyplýva, že možnosti použitia betónovej konštrukcie kontaminovanej olejmi, je viazané na mieru kontaminácie a na druhu oleja, ktorým je konštrukcia nasýtená. To je potrebné stanoviť stavebno – technickým prieskumom. V prípade zaolejovaných konštrukcií je potrebné vychádzať z možnosti, že konštrukcia má znížené fyzikálno – mechanické vlastnosti a že bude znížená schopnosť adhézie nových vrstiev na povrchu konštrukcie. Chemické poškodenie konštrukcie by bolo na jej povrchu viditeľné. Pevnostné charakteristiky je potrebné stanovovať deštruktívne, pretože by mohlo dôjsť k skresleniu výsledkov.

Vzorka kontaminovaného (hore) a nekontaminovaného betónu (dole)
Vzorka kontaminovaného (hore) a nekontaminovaného betónu (dole)

Sanácia povrchov zasiahnutých olejom

Predchádzajúci popis možných komplikácií pri kontaminácii konštrukcie olejom naznačuje, že aj vykonanie povrchovej úpravy na zaolejovanom povrchu nie je jednoduché. Je možné pokúsiť sa povrch konštrukcie vyčistiť (mydlom a priemyselnými emulziami), ale jedná sa o riešenie dočasnej, zvyčajne komplikovanej a s neistým úspechom. V okamžiku, kedy je konštrukcia nasýtená, dochádza obvykle po očistení povrchu v pomerne krátkom časovom úseku k opätovnej kontaminácií povrchu. Potom je potrebné pristúpiť k sanačnému zásahu takým spôsobom, ktorý prieniku olejov zabráni, alebo zabezpečí priľnavosť aj napriek zlej vlastnosti podkladu.

Na zabezpečenie adhézie reprofilačných mált na povrchu konštrukcie je možné tieto vrstvy k povrchu mechanicky ukotviť.
Na zabezpečenie adhézie reprofilačných mált na povrchu konštrukcie je možné tieto vrstvy k povrchu mechanicky ukotviť.

Na zabezpečenie adhézie reprofilačných mált na povrch konštrukcie ja možné tieto vrstvy k povrchu mechanicky ukotviť. Tj. do podkladu dať dostatočné množstvo montážnych tŕňov (v závislosti na použití a prípadnom statickom výpočte), k nim priviazať výstužnú sieť, alebo celý armokoš a následne vykonať reprofiláciu alebo pribetonávku. Aj tu hrozí, že časom dôjde k prieniku olejov k povrchu a tým znovu aj výskytu už riešeného problému.

Pre aplikáciu náteru na povrch olejom kontaminovanej konštrukcie sa ako najvhodnejšie javí použitie epoxidových živíc, ktoré majú v dôsledku použitých prísad schopnosť zakotviť sa aj do olejmi znečisteného podkladu. Jedná sa o materiály s promotérmi adhézie. Takýmto materiálom je napr. UNICRETE AME, ktorý spoločnosť BETOSAN s.r.o. zaradila do ponuky. Je možné ho použiť ako epoxidový adhézny mostík aj ako uzatvárací náter na povrch kontaminovanej konštrukcie.

U bežných betónov dochádza k nasýteniu pórového systému a podľa prevádzaných skúšok a podľa DIN a ONORM dochádza k poklesu pevnosti betónu o 10 - 20 %. Súčasne je znehodnotený povrch konštrukcií a to aj na opačnej strane.
U bežných betónov dochádza k nasýteniu pórového systému a podľa prevádzaných skúšok a podľa DIN a ONORM dochádza k poklesu pevnosti betónu o 10 - 20 %. Súčasne je znehodnotený povrch konštrukcií a to aj na opačnej strane.

Záver

Vzhľadom ku komplikovanosti čistenia a jeho dočasnému účinku je použitie materiálu s promotérmi adhézie zvyčajne jedinou možnosťou, ako problém s kontaminovanou konštrukciou vyriešiť. Nejedná sa iba o nosné konštrukcie, ale aj o konštrukcie podláh a konštrukcie odkvapových nádrží apod.

Kontakty:
Betosan s.r.o.
Nová cesta 291/40, 140 00 Praha 4

Autor: Zdeněk Vávra, preklad: Kateřina Kočická
Foto: Archív firmy Betosan
reklama

Nové

Izolácia nástrekom ako moderný prostriedok zateplenia novostavieb aj rekonštruovaných budov

Izolácia nástrekom ako moderný prostriedok zateplenia novostavieb aj rekonštruovaných budov

Zverejnené 22.1. Všeobecne známe stavebné izolačné materiály ako je polystyrén či produkty na minerálnej báze sú čím ďalej častejšie nahradzované alternatívnymi surovinami, akými sú napr. striekané polyuretánové peny. Tie, ak ide o skutočne preverené produkty,… ísť na článok

Thermowhite pri riešení podkrovnej podlahy

Thermowhite pri riešení podkrovnej podlahy

Zverejnené 20.1. V meste Roztoky v severnom susedstve hlavného mesta Prahy a na ľavom brehu Vltavy vznikla ďalšia významná realizácia tekutej a celistvej tepelnej izolácie Thermowhite. V staršej vile štvorcového pôdorysu 12x12 m bola touto izoláciou zateplená… ísť na článok

Čína stavia moderné zelené stanice, ktoré sa tak stanú zelenou oázou uprostred rušného mesta

Čína stavia moderné zelené stanice, ktoré sa tak stanú zelenou oázou uprostred rušného mesta

Zverejnené 23.1. Kým staré veľké či už autobusové alebo vlakové stanice bývajú často zdrojom nepríjemného hluku, najrôznejších zápachov atď., moderné stanice sa snažia tento trend radikálne zmeniť. Takýmto príkladom sú napríklad aj práve stavané stanice v centre… ísť na článok

reklama