Doživotná záruka na tehlový systém HELUZ
vyhľadávanie
Dnes je 19.4.

Drevostavby – čo ich ženie vpred a čo brzdí

Zverejnené: 4. 11. 2008

Zrubové stavby, skeletové stavby, stavby two-by-four z drevených trámov, montované domy z ľahkých prefabrikovaných panelov na báze dreva a rôzne odvodeniny a kombinácie. V USA tvoria v celkovej bytovej výstavbe 70 %, v Bavorsku 30 %, v Rakúsku 10 %. V ČR iba niekoľko málo percent. Drevostavby u nás poháňa rozmach výstavby, ale naopak ich brzdí aj „kamenná česká“ tradícia, nevýrazná osveta a popularizácia zo strany drevárskej lobby.

Foto: alexphot

Pokiaľ pred tromi alebo štyrmi rokmi na seminári Drevostavby vo Volyni bol prezentovaný celkový podiel drevostavieb na celkovej výstavbe rodinných domov a bytov v Českej republike okolo dvoch percent a to isté číslo tu zaznelo aj tento rok, plynie z toho, že rozvoj drevo-výstavby sa možno len hojdá na vlne nevídaného stavebného boomu, než by odhryzol zo spoločného koláča tehliarom a betonárom.

Ak súčasná intenzita v bytovej výstavbe je približne 50 tis. nových bytov za rok, pri spomínanom podiele by to znamenalo nejakých 1500 drevených bytov za rok. Pokiaľ by sme za základ vzali iba výstavbu rodinných domov za rok, potom by tých 1500 predstavovalo 5 %. Presné oficiálne údaje však neexistujú. Nemá ich ani Asociácia dodávateľov montovaných domov (ADMD), ktorá združuje 23 členov, z ktorých sú najväčšie Atrium, ELK, Haas, a RD Rýmařov. Aj keď členovia ADMD nechcú dávať presné čísla, z ich radov pochádza údaj 600 až 700 drevostavieb, ktoré členovia asociácie približne u nás zrealizujú za rok. Keď sa k tomu priráta realizácia nečlenov ADMD, napr. významných dodávateľov Wolf-Haus alebo Lux-Haus, a ďalej realizácia približne stovky drobnejších realizačných firiem, ktoré si pre výstavbu sami vyrábajú konštrukčné a stenové dielce1, dopracujeme sa k číslu 1 200 až 1 300 domov za rok. Ani toto nie je presne číslo, iba pravdepodobnosť.

Aj keď za niekoľko posledných rokov došlo takmer k strojnásobeniu bytovej výstavby, pokrývajú v súčasnosti dodávatelia drevostavieb dopyt iba ťažko a s oneskorením.

Čo je na drevostavbách, predovšetkým na montovaných, najviac sympatické? Vymenujme aspoň hlavné prednosti:

  • rýchlosť výstavby,
  • vysoká presnosť výstavby a vysoká miera istoty, že vlastnosti domu zodpovedajú deklarovaným hodnotám,
  • možnosť podstatných úspor za práce architekta, projektanta, technického a stavebného dozoru,
  • výborné tepelnoizolačné vlastnosti,
  • príjemné pobytové klíma s dobrou akumuláciou tepla,
  • pestrý výber typových projektov od viacerých zhotoviteľov,
  • vysoká možnosť osobitej úpravy typových riešení,
  • pevná cena na začiatku stavby, bez rizík najrôznejších dodatkov a celkové zdraženie,
  • ďalšie úspory dané rýchlosťou výstavby, napríklad za nájomné v starom byte.

Okrem spomenutých výhod získava majiteľ drevostavby aj pocit, že urobil krok pre ochranu životného prostredia. Väčšinu drevostavieb je možné realizovať ako nízkoenergetický alebo až pasívny dom. A platí, že najlepšia energia je nespotrebovaná energia. V každom prípade šetrí peniaze a podľa vedúcich európskych politikov aj prírodu.


Vzorová drevostavba na stálej výstave Modrá lagúna vo Viedni

Energetickej spotreby sa takisto týka preukaz energetickej náročnosti (PEN) a tzv. energetický štítok budovy. Stavebník by ich mal od dodávateľa požadovať ešte pred prevzatím domu a ten je povinný podľa zákona mu vyhovieť. Zo štítku si aj laik snadno urobí predstavu o tom, aká je energetická kvalita domu. Tú môže porovnať s ostatnými domami, pokiaľ majú aj tie vystavený štítok. Z PEN si neskôr môže zrátať predpoklad spotreby energie (vrátane energie na vetranie, osvetlenie, chladenie atď.) v prípade rozumného užívania stavby a klimaticky normálneho roku. Bez štítku a PEN bude mať dom ťažkosti pri predaji a prevode na iného majiteľa, podobne ako sa nevýhodne predáva auto bez technického preukazu.

Súčasné drevostavby – nie snáď ako spôsob bývania, ale predovšetkým ako špecifický segment na stavebnom trhu, majú tiež čo zlepšovať:

  • Zlepšiť osvetu a popularizáciu dreva a drevostavieb medzi investormi.
  • Šíriť prednosti drevostavieb medzi odborníkmi – architektmi, projektantmi, developermi a stavebnými firmami.
  • Pri rastúcom podiele na trhu pracovať s cenou.

CTehliari, betonári, izolatéri atď. mávajú vo svojom strede silných vodcov, väčšinou prvovýrobcu základného stavebného materiálu, ktorí vedú všestrannú komunikáciu s verejnosťou a kvalifikovanú osvetu medzi možnými zákazníkmi.

Mohlo sa zdať, že v segmente drevostavieb túto úlohu zastane štátny podnik Lesy ČR, silný dodávateľ drevnej hmoty. No peniaze, ktoré LČR dá ročne do propagácie, sú zmarené reklamou, v ktorej je občan zvaný na vstup do lesa bez zaklopania, k dúšku zo studienky a k nákupu vianočnej jedličky atď. V dobe, keď sa český štát vrhá do každého environmentálneho projektu, ktorý chce drastické zníženie emisií CO2 a úspory energií, je takáto márnotratnosť nezrozumiteľná. Lesy ČR podľa názoru niektorých dodávateľov drevostavieb svojim spôsobom dokonca rozvoj drevostavieb brzdia. Tým, že predávajú drevo drahšie, než za koľko ho tuzemskí dodávatelia nakúpia a dovezú z okolitých krajín.


Rozostavaná drevená skeletová stavba

Ostatné subjekty, teda dodávatelia drevostavieb, majú potom ledva silu starať sa o obchod a výstavbu. Iba tí najväčší sa púšťajú do komunikácie s verejnosťou, keď väčšinou miešajú osvetu s reklamou podľa svojich predstáv a možností. Obvykle pritom cielia na koncového zákazníka, prehliadajúc miestneho architekta, projektanta, developera či stavebnú firmu.

Existujú najmenej dva dôvody, prečo táto jednostrannosť bude v budúcnosti nezadržateľná. Po prvé - odborná stavebná pospolitosť na miestnej úrovni, do ktorej je možné zarátať aj úradníctvo v stavebnom riadení, máva autoritu a vplyv a dokáže presvedčivou argumentáciou zvrátiť aj pevné laické rozhodnutie.


Vzorová drevostavba na stálej výstave Modrá lagúna vo Viedni

Za druhé - miestny architekt a projektant je dôležitý, pokiaľ investor požaduje originálnu, netypizovanú stavbu, ktorej tvar a zakomponovanie do miestneho prostredia postupne dotvárajú. To býva prípad viac bohatých investorov, ktorí sú dôležití ako priamy zákazník aj ako referencie. Architekt by ale nemal mať technické či názorové zábrany zhmotniť svoje riešenie v niektorom zo systému drevostavieb. Na druhej strane je však predpokladom úspechu ochota dodávateľa drevostavby vyhovieť požiadavkám investora a architekta.

Na záver sa dostávame k cenám. Ak drevostavby majú všeobecne ambíciu odhryznúť 10 a viac percent z koláča, môžu ju naplniť hlavne montované drevostavby. Najľahšie túto ambíciu docieliť pri prekonaní dnešného pomeru cien, keď bývajú porovnateľné montované drevostavby drahšie ako ťažké domy. Tepelný odpor v budúcnosti nebude hrať takú veľkú roľu. Aj „kamenné” stavby možno totiž navrhnúť s dobre tepelne izolovanou stenou.


Vzorová drevostavba na stálej výstave Modrá lagúna vo Viedni

Zákazník však rozmýšľa, ako je možné, že dom, zmontovaný z továrenských dielcov na stavbe v priebehu niekoľkých týždňov trojčlennou čatou, je za to isté, ako ročné kamenné dielo, okolo ktorého sa točí množstvo ľudí. A že ceny drevostavieb, nech už sa ich stavia desať alebo sto za rok, sa v reále zdajú akoby odvodené od ťažkých domov.

Drevostavby dnes už našli vlastné riešenie takmer vo všetkom: ponúkajú tepelnú ochranu a úspory energie, zvukovú ochranu, príjemnú bytovú klímu, stabilizáciu teploty, stabilizáciu vlhkosti, rýchlosť, precízne továrne a remeselné spracovanie, bohatý výber rôznych riešení, istotu kvalitnej realizácie, záruky atď. Možná ostáva samostatnejšia cenová politika.

Spomenul som si na automobilový príbeh, ktorý citujem: Kedysi diesel nikto nechcel, pretože bol drahý a jedinou výhodou bolo, že nafta bola lacná. Keď naftu zdražili, výrobcovia hľadali cestu, aby diesel „toľko nežral“, bol účinnejší a rovnako dynamický ako auto na benzín... Ten diesel, hľadajúci nové cesty, sú dnes drevostavby...

1 Hodnotnou statistiku o nich vede společnost Xella Trockenbau, org. složka Praha - Zbraslav, která těmto firmám dodává sádrovláknité desky a další systémové prvky Fermacell.
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Helena Hejhálková

Tématické odbory

reklama

Nové

Záhadné stavby sveta a ich slovenské či české alternatívy: od Stonehenge po pyramídy!

Záhadné stavby sveta a ich slovenské či české alternatívy: od Stonehenge po pyramídy!

Zverejnené 17.4. Odkryte s nami tajomstvo troch starovekých megastavieb, ktoré dodnes fascinujú celý svet. Akou technológiou bol postavený Stonehenge, aký účel mali pyramídy a ako je to so svahovými zosuvmi na Machu Picchu? ísť na článok

Tenkovrstvá, murovacia, zakladacia, alebo tepelnoizolačná malta. Ako vybrať správnu

Tenkovrstvá, murovacia, zakladacia, alebo tepelnoizolačná malta. Ako vybrať správnu

Zverejnené 15.4. Výrobcovia mált sa ich výber snažia stavebníkom čo najviac zjednodušiť, napriek tomu občas narazíte na otázky, z ktorých plynie, že ľudia nad voľbou tej správnej malty váhajú. Pozrime sa preto, aké malty ponúka pre svoj stavebný systémy z pórobetónu… ísť na článok

Outdoor living -  Trend, ktorý získava na popularite

Outdoor living - Trend, ktorý získava na popularite

Zverejnené 19.4. Odpočívať, pracovať, zabávať sa, jesť a pripravovať jedlo. So slnečnými lúčmi prichádza aj túžba vykonávať čo najviac aktivít na čerstvom vzduchu. Existuje niekoľko spôsobov, ako si prispôsobiť vlastný vonkajší kútik. Dôležité je v prvom rade vedieť… ísť na článok

reklama