Dnes je 24.3.

Sauna pre zdravie aj duševnú pohodu

Zverejnené: 27. 12. 2018

Sauny sa stávajú súčasťou nášho každodenného života. Je všeobecne známe, že pravidelné saunovanie zvyšuje odolnosť organizmu proti bežným infekciám horných dýchacích ciest, povzbudzuje a vylaďuje nervové aj hormonálne funkcie organizmu a pomáha mu zbavovať sa v zvýšenej miere splodín látkovej premeny.

Foto: HQuality, shutterstock

Z liečebného hľadiska (autor nie je lekár) má saunovanie podporný význam. Z literatúry a praxe je známe využívanie aromaterapie (pri liečbe horných dýchacích ciest, pri poruchách pohybového ústrojenstva, pri nespavosti), sauna sa využíva k prehriatiu kĺbov pri niektorých ortopedických diagnózach, pri niektorých klimatických problémoch apod. Zaujímavých výsledkov sa dosahuje tiež pri saunovaní mentálne postihnutých detí v denných stacionároch.

Záleží na momentálnej dispozícií

Sauna však nie je samospasiteľná. Nasledujúce riadky sklamú určite tých, ktorí si myslia, že saunovaním schudnú. Pravda je, že sa pri saunovaní počas 1/2 hodiny stratí približne 500 g vody, pravda je aj to, že saunovanie pomôže k lepšiemu rozloženiu vody v organizme, čo znižuje napr. opuchy u ľudí s nadváhou, keď mizne voda z tukových tkáne. Nahromadené tukové zásoby však nezmiznú a vodu po saunovej kúpeli rýchlo doplníme.

Sauna však nie je vhodná pre všetkých. Niekomu je sauna odporúčaná, ale niekomu je priamo zakázaná. Úplný zoznam indikácií a kontraindikácií by sa dal napísať aj na dve stránky. Avšak stručne povedané: sauna je vhodná pre zdravé osoby, u ktorých neboli zistené známky nejakého závažného ochorenia.

Pre príjemné saunovanie je dôležitý momentálny psychický stav a okamžitá telesná dispozícia. Chorý by sa mal pred návštevou sauny poradiť so svojim ošetrujúcim lekárom. Niektoré ochorenia nepatria do sauny (akútne zápaly, niektoré kožné prejavy, kontraindikované gynekologické problémy, degeneratívne ochorenia apod.)

Domáca a verejná sauna

Základný rozdiel medzi saunou privátnou (domácou) a verejnou spočíva v umiestnení stavby. Domáca sauna je v rodinných domoch, chatách, apod. Verejné sauny sú oproti tomu v hoteloch, športových kluboch, v materských školách, v športových gymnáziách. Charakter verejnej sauny má dokonca aj sauna v suteréne panelového domu, pretože ju navštevujú stále tí istí ľudia (na rozdiel od domácej sauny by v týchto saunách mal byť vyškolený, kvalifikovaný obsluhovateľ sauny).

Ďalší rozdiel spočíva v charaktere prevádzky a u verejných sáun potom v zabezpečení hygieny prevádzky a nadväzujúcich služieb (masáž, solárium, občerstvenie, whirlpool apod.). Preto sú pri stavebnom riadení (stav povolenia, ale aj kolaudácie) z hygienického hľadiska prizvané orgány činné v bežnom hygienickom dozore (MHS, OHS, KHS), z hľadiska bezpečnosti hasiči (prvotná revízia, periodické revízie, prevádzkové denníky, apod.).

Sauny môžeme samozrejme deliť ďalej, napr. podľa druhu vykurovania (pevné palivá, elektrické vykurovanie, plynové vykurovanie, nepriame vykurovanie, kombinované spôsoby vykurovania apod.) alebo podľa veľkosti na malé (6 až 10 osôb, tj. 12 až 20 m2), stredné (11 až 15 osôb, tj. 22 až 30 m2), a veľké sauny (pre 16 až 20 osôb, tj. 32 až 40 m2).

Hlavnou výhodou domácej sauny je jej súkromie, možnosť voľby termínu a času saunovania.

Foto:Toms Svilans, shutterstock
Foto:Toms Svilans, shutterstock

Sauna a šport

Šport a regenerácia k sebe nevyhnutne patria. Sauna zvyšuje látkovú výmenu, odplavuje látky zodpovedné za únavu, zlepšuje zásobovanie tela kyslíkom apod. Komplexné pôsobenie týchto a ďalších faktorov ovplyvňuje stav síl získaných tréningom, tzv. kondíciu. V tréningovom období aj počas obdobia pretekov je potrebné používať saunu s premyslením. Ideálne je využiť saunu k tzv. predohriatiu organizmu pred masážou.

Ak napriek tomu, ako bolo spomenuté vyššie, že s pomocou sauny neschudneme, množstvo športovcov (kde sa rozdeľujú váhové kategórie – napr. box, gréckorímsky zápas, judo apod.) využíva sauny k zaradeniu do „svojej“ váhovej kategórie. Pre mnoho športovcov je bezprostredne po zápase sauna kontraindikovaná (kontaktné športy, kde dochádza k úderom do hlavy) – tam, kde by u teoretického úrazu hlavy došlo saunovaním k urýchleniu krvného obehu.

Foto: Evilka, shutterstock
Foto: Evilka, shutterstock

Kedy chodiť do sauny

Optimálny čas saunovania je v podvečer, aby po saunovej kúpeli mohol nasledovať spánok a najskôr dve hodiny po konzumácií posledného jedla. Preto sa aj deti v škôlkach saunujú pred obedom a po jedle idú spať. U vrcholových športovcov sú do tréningového plánu zaradené regeneračné dni a podliehajú dohode a návrhu celého realizačného týmu (tréner, masér, psychológ, apod.).

Autor: Ing. Kateřina Kočická
Foto: Shutterstock

Tématické odbory

Nové

Plastové okná. Sprievodca výberom, dostupnými profilmi a zasklením

Zverejnené 18.3. Plastové okná sú vďaka nenáročnej údržbe, dobrým vlastnostiam a priaznivej cene stále vyhľadávanejšie. Veľké množstvo okenných profilov a zasklení nám umožňuje vybrať si okno na mieru podľa individuálnych požiadaviek. Ako sa ale v širokej ponuke… ísť na článok

Ako na jarný interiér

Zverejnené 23.3. Zima sa nezadržateľne blíži ku koncu a my už sa nemôžeme dočkať príchodu prvých jarných dní plných hrejivého Slnka. S nástupom jari je na čase obmeniť nielen šatník, ale tiež tzv. prevetrať a osviežiť interiér. Ako na to? Tipy na jarný interiér… ísť na článok

Modulárne drevostavby zažívajú boom

Zverejnené 22.3. Za posledné roky vzrástol počet ekologických a energeticky nenáročných montovaných domov takmer o 15%. Populárne sú najmä v okolí Bratislavy. ísť na článok