Woodplastic - výrobca kvalitných
WPC terás, plotov a obkladov
vyhľadávanie
Dnes je 23.10.

Začiatok vykurovacej sezóny sa blíži – kedy a ako riešiť revíziu plynového kotla?

Zverejnené: 11. 10. 2021

Na začiatku vykurovacej sezóny ľudia opäť zameriavajú pozornosť na domáce systémy vykurovania. Medzi najpopulárnejšie riešenia vykurovania pritom v súčasnosti patria plynové kotly. Ich odbornú revíziu je podľa zákona nutné robiť raz ročne. Koľko táto kontrola stojí? Aká vysoká pokuta používateľom hrozí za jej vynechanie? Nie je na ňu na začiatku jesene už neskoro? A ako môže pravidelná revízia pomôcť pri rokovaní s poisťovňou? Nielen týmto otázkam sa venuje nasledujúci článok.

Moderné plynové kotly sú pomerne zložité technické zariadenia, vyžadujú preto každoročnú kontrolu, ideálne ešte pred začiatkom vykurovacej sezóny. Na Slovensku je kontrola kotla dokonca zo zákona povinná, podľa vyhlášky treba revíziu robiť raz ročne. Druhou možnosťou je podľa legislatívy odborná skúška raz za tri roky. Legislatívna úprava sa vzťahuje na všetky kotly s výkonom od 5 do 500 kW, toto rozpätie sa týka v podstate všetkých plynových kotlov, s ktorými sa možno v domácnostiach stretnúť.

Zákonná povinnosť aj vyššie úspory

Revíziu by mal vždy vykonávať preškolený servisný technik. Pri kontrole sa zameriava najmä na prívod plynu, stav horáka, ventilov či filtra, tesnosť spaľovacej komory aj odvodu spalín. Vďaka každoročnej kontrole by mal odborník zabezpečiť úspornú, bezpečnú a spoľahlivú prevádzku kotla na dlhé roky. „Pravidelný servis plynového kotla je vhodný nielen z hľadiska splnenia zákonnej povinnosti, ale aj z pohľadu úspor. Zanedbanie pravidelných revízií kotla totiž môže jeho spotrebu postupne zvýšiť až o štvrtinu. Revízny technik zároveň môže dať používateľovi cenné rady, ako dosiahnuť vyššie úspory, napríklad v nadväznosti na doplnenie novších technológií v oblasti OpenTherm regulácií alebo jednoducho pridaním externého senzora,“ uviedol Martin Prísečan, produktový manažér spoločnosti Enbra Slovakia, ktorá sa zaoberá predajom vykurovacej techniky.

Okrem toho pri kotloch, ktoré sú stále v záruke, je prehliadka povinná pre eventuálne uplatnenie záruky v budúcnosti. „Niektoré výrobky na trhu majú päťročnú záruku podmienenú práve ročnými servisnými prehliadkami. Pri niektorých je štandardná dvojročná či trojročná záruka. Nemálo výrobkov však má predĺženú záruku podmienenú tiež splnením ďalších podmienok, napríklad inštaláciou magnetického filtra zabezpečujúceho ochranu pred usadzovaním nečistôt vo výmenníku kotla,“ doplnil Martin Prísečan.

Doklad o revízii pre poisťovňu aj úrady

Výstupom z prehliadky je pre používateľov doklad o pravidelnej údržbe pre prípad, že pri prevádzke kotla vznikne škoda či iná poistná udalosť. „To je napokon jeden z ďalších dôvodov, prečo by mala revíziu vykonávať vždy odborná firma, pri poistnej udalosti je tak používateľ krytý. Kontrolovať taký technicky zložitý stroj svojpomocne môže byť jednak riskantné, nesplnia sa podmienky záruky a zároveň to de facto ani neumožňuje legislatíva,“ povedal Prísečan. Doklad o revízii však nemusí zaujímať iba poisťovňu, ale aj samotné štátne úrady. Vzhľadom na zákonné povinnosti totiž pri vynechaní kontroly hrozí vlastníkovi vykurovacieho zariadenia pokuta, ktorá sa môže vyšplhať až na 1600 eur.

V porovnaní s výškou pokút sú náklady na samotnú revíziu násobne nižšie, cena je od 50 eur, revízia komplexnejších kotlov stojí okolo 150 eur. „Cena revízie však nezávisí len od typu zariadenia, veľkú úlohu hrá aj termín. Dlhodobo na používateľov apelujeme, aby kontroly objednávali po skončení vykurovacej sezóny alebo v letných mesiacoch. Väčšina však túto záležitosť necháva na poslednú chvíľu, teda až na začiatok vykurovacej sezóny. Cena revízie je potom pre extrémny dopyt a s ním súvisiace nadčasy často vyššia. Riešiť revíziu napríklad v októbri je z nášho pohľadu už pomerne neskoro,“ uviedol Martin Prísečan. Technickí pracovníci totiž v sezóne neriešia iba revízie, ale aj prípadné poruchy kotlov, ktoré majú často prednosť.

Servisný technik môže zároveň pomerne skoro pri kontrole zistiť, ako bol kotol v uplynulej vykurovacej sezóne vyťažený. Moderné zariadenia totiž údaje o svojom chode zaznamenávajú. Odborného pracovníka to tak môže naviesť na miesta, ktorým pri revízii treba venovať viac pozornosti.

Revíziu kotla neodkladajte

Ak bude používateľ riešiť revíziu svojho kotla pravidelne raz za rok, nielenže dodrží zákon, ale môže sa vyhnúť aj problémom a ešte pri vykurovaní výrazne ušetriť. Revíziu je vhodné plánovať ideálne po skončení vykurovacej sezóny, najneskôr pred začiatkom tej nasledujúcej. Človek sa tak v predstihu vyhne prípadným poruchám a bude mať istotu, že vykurovanie bude po celé zimné obdobie fungovať bez problémov.

Autor: Tlačová správa
Foto: Archív firmy
reklama

Nové

Neunaviteľný pomocník pri práci – predstavujeme vám rýchlobežné fóliové brány

Neunaviteľný pomocník pri práci – predstavujeme vám rýchlobežné fóliové brány

Zverejnené 20.10. Riešite vo vašej firme problém s častým vozením výrobkov a prechádzaním cez klasické dvere, ktoré je treba neustále otvárať a za sebou zatvárať? Tak by ste mali vedieť o rýchlobežných fóliových bránach Minirol na elektrické ovládanie, ktoré vám… ísť na článok

Zo svojich nových terás vidí rodina v Lelekoviciach ďaleko do údolia

Zo svojich nových terás vidí rodina v Lelekoviciach ďaleko do údolia

Zverejnené 19.10. Dom, záhrada, bazén, terasa – v jednoduchosti je krása. Svoje o tom vedia aj majitelia parcely v Lelekoviciach pri Brne, ktorí si podľa tejto jednoduchej poučky postavili dom, navrhli záhradu a naplánovali stavbu bezúdržbových terás WoodPlastic®. ísť na článok

Nová akustická doska Knauf

Nová akustická doska Knauf

Aktualizované 18.10. Akustické dosky Knauf si za dobu svojej existencie získali značnú priazeň projektantov, o čom svedčí množstvo realizovaných projektov. Teraz prichádza Knauf s ďalšou, v poradí štvrtou akustickou doskou BLUE AKUSTIK, ktorá dopĺňa ponuku týchto… ísť na článok

reklama