THERMO|SOLAR - slnečné termické kolektory a kotly na biomasu
vyhľadávanie
Dnes je 1.7.

Ako druhá vlna pandémie ovplyvnila postoj Slovákov ku stavbe domu či rekonštrukcii ich bývania?

Zverejnené: 21. 2. 2021

Prebiehajúca koronakríza sa podpísala na živote mnohých ľudí a ich spotrebiteľskom správaní. Viaceré prevádzky a obchody sa museli zavrieť a ľudia začali pri nakupovaní viac premýšľať o tom, do čoho investovať a čo odložiť na neskôr. Aktuálna situácia ovplyvnila aj trh s nehnuteľnosťami. Majú ľudia v súčasnosti obavy z kúpy, stavby alebo rekonštrukcie svojho bývania?

Foto: Bilanol, shutterstock

Na 5 slovenských a českých webových portáloch o bývaní (modrastrecha.sk, modrastrecha.cz, doma.sk, mojdom.sk a asb.sk) bol na vzorke 1009 ľudí realizovaný zaujímavý prieskum (podrobné výsledky si môžete pozrieť na web stránke: https://www.modrastrecha.sk/blog/michaelarecht/article/vysledky-prieskumu-vplyv-pandemie-na-by-ml77p5/) . Jeho cieľom bolo zistiť, či ľudia museli odložiť stavbu domu v dôsledku karanténnych opatrení, alebo prehodnotiť spôsob jej financovania.

Väčšina ľudí nedokončí stavbu domu v plánovanom termíne

Prieskum ukázal, že napriek kríze spôsobenej šírením vírusu COVID-19 väčšina Slovákov nepozastavila stavbu rodinného domu. Avšak až 62 % opýtaných nedokončí svoj dom či rekonštrukciu bytu v plánovanom termíne. Pandémia spôsobila, že mnohým sa samotná realizácia predĺži o niekoľko týždňov, pre pätinu opýtaných to znamená posun prác dokonca o viac ako 6 mesiacov. Koronakríza zasiahla 48 % ľudí najviac na jeseň 2020, avšak mnohí z nich pociťujú jej nepriaznivé dôsledky dodnes.

Respondenti sa kvôli pandémii stretli pri stavbe domu s viacerými problémami

Výstavbu alebo rekonštrukciu domu a bytu oddialilo najmä obmedzené vychádzanie, nedostatok stavebných materiálov na sklade a dlhšie čakacie lehoty na dodanie tovaru, a to najmä zo zahraničia. „Nepotešili ma najmä zavreté stavebniny a tiež odklad realizácie, pretože majstri museli kvôli chorobe ostať v karanténe. Dosť veľké problémy mi spôsobili aj obmedzené úradné hodiny na úradoch,“ sťažoval sa na fóre jeden z respondentov. Podľa viacerých opýtaných bolo oneskorené aj vydávanie stavebných povolení, zápisy do katastra či získavanie ďalších dokumentov potrebných ku stavbe domu. Aj napriek tomu sa koronakríza výrazne nedotkla 37 % staviteľov, ktorí pri výstavbe idú aj naďalej podľa plánu.

Aké negatívne dopady na stavbu či rekonštrukciu vášho domu/bytu ste počas druhej vlny pandémie pocítili (možnosť výberu viacerých odpovedí)?

Viac ako polovica opýtaných investuje do bývania toľko, koľko si naplánovala

Na stavbu alebo rekonštrukciu vlastného bývania plánovalo 35 % opýtaných Slovákov minúť viac ako 50 000 eur. Príchod pandémie však niektorým skomplikoval situáciu, najmä v dôsledku straty zamestnania alebo zníženia platu jedného z partnerov. Viacerým respondentom vznikli problémy so schválením hypotéky alebo sa im nepodarilo predať nehnuteľnosť, ktorou chceli financovať stavbu nového domu. Kvôli koronakríze muselo 34 % Slovákov znížiť objem svojich investícií do výstavby o 10 až 30 % oproti pôvodnému zámeru. Na druhej strane viac ako polovica opýtaných investuje do stavby či rekonštrukcie domu rovnako, ako si naplánovala.

Správanie spotrebiteľov je rozvážnejšie ako v minulosti

Neistá budúcnosť spôsobená pandémiou do istej miery ovplyvnila aj spotrebiteľské správanie. Ľudia sú opatrnejší, 26 % respondentov nakupuje teraz rozvážnejšie a šetrnejšie. Aktuálne stavitelia preferujú stavbu alebo rekonštrukciu domu kombinovane, čiže určité práce si riešia svojpomocne a na časť prác využívajú dodávateľov. „Napriek nepriaznivej situácii sme na sociálnej sieti o stavaní a bývaní modrastrecha.sk zaznamenali v porovnaní s minulým rokom v rovnakom období nárast návštevnosti približne o 15 %. Tento nárast pripisujeme zvýšenému záujmu o renováciu bývania počas lockdownu. Hoci sa veľké stavebné práce odkladali, narástol záujem o menšie práce okolo domu. Veľa ľudí si našlo čas na výstavbu záhradných domčekov, väčšie úpravy na záhrade, renováciu starého nábytku či upratovanie dielní,“ hovorí Jana Martišková, komunitný manažér portálu modrastrecha.sk. Viacerí respondenti v prieskume priznali, že vďaka obmedzenému vychádzaniu a cestovaniu dokázali ušetriť viac peňazí, ktoré mohli následne investovať do bývania. Viac voľného času využili ľudia na hľadanie inšpirácií a zveľaďovanie svojich príbytkov.

Priniesla vám aktuálna situácia aj nejaké pozitíva (možnosť výberu viacerých odpovedí)?

Viac informácií z realizovaného prieskumu si môžete pozrieť tu: https://www.modrastrecha.sk/blog/michaelarecht/article/vysledky-prieskumu-vplyv-pandemie-na-by-ml77p5/

Autor: Tlačová správa
Foto: Viď popisky
reklama

Nové

SmetaNová sála: nová éra Smetanovej Litomyšle pod taktovkou Josefa Pleskota

SmetaNová sála: nová éra Smetanovej Litomyšle pod taktovkou Josefa Pleskota

Zverejnené 27.6. Usporiadatelia festivalu Smetanova Litomyšl urobili zásadný krok. Na druhom zámockom nádvorí Štátneho zámku Litomyšl vyrastie unikátna mobilná operná a koncertná sála. Projekt, ktorý navrhol renomovaný architekt Josef Pleskot, prinesie modernú scénu… ísť na článok

Ako svojpomocne vyčistiť fasádu? Vieme čo funguje na omietku, drevo aj obklad

Ako svojpomocne vyčistiť fasádu? Vieme čo funguje na omietku, drevo aj obklad

Zverejnené 30.6. Môžete mať krásny dom, ale ak je jeho fasáda zašednutá, fľakatá alebo zarastená machom, kazí to celkový dojem viac, než si možno myslíte. Možno vás hneď napadne, že na takéto čistenie je potrebné volať odborníkov - lenže veľa vecí zvládnete aj sami.… ísť na článok

Rastúce letné teploty menia požiadavky na bývanie. Štandardom je vonkajšie tienenie, klesá záujem o prvky inteligentnej domácnosti

Rastúce letné teploty menia požiadavky na bývanie. Štandardom je vonkajšie tienenie, klesá záujem o prvky inteligentnej domácnosti

Zverejnené 28.6. Úsporný systém vykurovania, príjemné prostredie v interiéri alebo kvalitnejšie materiály. Záujemcovia o kúpu nehnuteľnosti posúvajú hranice štandardného vybavenia, na ktoré musia realitné kancelárie aj developeri reagovať. Ich klienti čím ďalej… ísť na článok

reklama