Keď chceš dom, chceš HELUZ
vyhľadávanie
Dnes je 18.9.

Bezpečie, komfort aj praktickosť. Aké sú najčastejšie otázky pri plánovaní garáže?

Zverejnené: 26. 2. 2025

Pri stavbe domu je garáž často prehliadaným prvkom, napriek tomu môže hrať v domácnosti kľúčovú rolu. Nejde len o voľbu správneho typu vrát, ale aj o dostatočný priestor na parkovanie, ideálne umiestnenie v rámci domu alebo zaistenie kvalitnej izolácie. Koniec zimy je navyše ideálnym časom na plánovanie stavby či už z hľadiska dostupnosti stavebných materiálov, alebo dostatočnej časovej rezervy na získanie stavebného povolenia. Prinášame päť najdôležitejších otázok, ktoré treba vyriešiť pred stavbou garáže.

V slovenských domácnostiach dominuje garáž prepojená priamo s obytnou časťou domu. Zdroj: Dolores M. Harvey, shutterstock

Ktorý typ garáže je na Slovensku najpopulárnejší?

Zabudovaná, samostatná alebo v suteréne – to sú najčastejšie varianty garáží na Slovensku. Ich podoba sa často nedá ovplyvniť či už z hľadiska dispozície nehnuteľnosti, alebo pre nedostatočne veľký pozemok v blízkom okolí domu. Každý variant má svoje pre a proti, v slovenských domácnostiach stále dominuje garáž prepojená priamo s obytnou časťou domu. Umožňuje pohodlný vstup suchou nohou, zároveň však vyžaduje kvalitnú izoláciu z dôvodu hluku alebo možného zápachu.

„Ideálnym riešením je umiestniť medzi garáž a obytný priestor technickú miestnosť, ktorá všetky tieto nepríjemnosti pomôže eliminovať. Trendom posledných rokov sú samostatne stojace garáže, ich výhoda totiž spočíva v nižších nákladoch – nie je nutné ich zatepľovať a vykurovať,“ opisuje Petr Přichystal, marketingový manažér spoločnosti Lomax. Pre malé parcely potom prichádza do úvahy garáž v suteréne. Tá síce šetrí miesto, ale je nutné počítať s dobrou izoláciou stropu, aby neochladzovala obytné priestory nad ňou.

Aká je ideálna veľkosť garáže?

Jedným z najčastejších problémov je nedostatok priestoru na komfortný výstup z auta. Veľa ľudí sa snaží šetriť miestom, to sa však môže v budúcnosti vypomstiť. Podľa technickej normy by mala byť medzi autom a stenou dostatočná vzdialenosť na pohodlné vystupovanie. „Ak to priestor dovolí, odporúča sa postaviť väčšiu garáž. Pre malé osobné auto by jej optimálna šírka mala byť 2,7 metra a dĺžka 5,3 metra, pre väčšie vozidlá 3 metre na šírku a 6,2 metra na dĺžku,“ uvádza Přichystal. Veľké karavany potrebujú ešte viac miesta – ideálna je šírka 3,5 metra a dĺžka 8,6 metra. Okrem toho treba myslieť aj na výšku vrát, ktoré by mali byť aspoň o 20 cm vyššie než samotné vozidlo, minimálne však 2 metre.

Ktoré garážové vráta sú najvhodnejšie?

Výber garážových vrát výrazne ovplyvňuje využiteľnosť priestoru. Najpopulárnejšie sú sekčné vráta, ktoré sa skladajú z niekoľkých častí a zachádzajú pod strop. Sú ideálne pre väčšinu garáží, zaberajú však miesto v hornej časti priestoru. Alternatívou sú rolovacie vráta, ktoré sa zrolujú do boxu na vonkajšej strane, čím uvoľnia celý interiér garáže. „Vodiči by mali zvážiť aj to, ako často budú garážové vráta využívať ako hlavný vstup. Ak budú často vchádzať a vychádzať, je možné do vrát integrovať vstupné dvere,“ radí Petr Přichystal. Naopak, predtým obľúbené dvojkrídlové vráta sa dnes používajú len výnimočne, predovšetkým pre ich náročnosť na priestor.

Ako zabrániť vlhkosti?

Veľa majiteľov si neuvedomuje, že garáž musí byť dobre chránená proti vlhkosti. V zime sa do nej dostáva voda z topiaceho sa snehu, aby v priestore nedochádzalo k vzniku plesne. Riešením je správne spádovanie podlahy a odtokový kanálik. „Odporúča sa sklon podlahy aspoň pol centimetra na meter dĺžky, čo zaistí efektívny odvod vody,“ vysvetľuje Přichystal. Vyriešiť problém s odtokom dodatočne je možné, ale vždy to znamená zložité stavebné úpravy, ktoré môžu byť finančne náročné.

Na maximálne využitie priestoru garáže sa odporúča inštalácia závesných systémov na steny a strop. Foto: Lomax
Na maximálne využitie priestoru garáže sa odporúča inštalácia závesných systémov na steny a strop. Foto: Lomax

Na čo sa dá garáž využiť okrem parkovania?

Kedysi slúžila garáž výhradne na parkovanie vozidla, dnes sa jej využitie rozširuje. Vo svete je bežné, že garáže fungujú ako fitnes centrá, herné miestnosti alebo úložné priestory na športové vybavenie. Na Slovensku sa najčastejšie využívajú ako dielne alebo sklady. Na maximálne využitie priestoru sa odporúča inštalácia závesných systémov na steny a strop. „Využitie garáže závisí aj od typu vrát. Napríklad rolovacie vráta umožnia využiť všetky steny aj strop, zatiaľ čo sekčné vráta môžu zabrať časť priestoru pod stropom,“ dodáva Přichystal. Garáž sa tak postupne môže stať ďalším obytným priestorom domu, ktorá zvyšuje hodnotu celej nehnuteľnosti.

Čítajte tiež:

Autor: Tlačová správa
Foto: Viď popisky

Tématické odbory

reklama

Nové

Ako vybrať tienenie do interiéru? Veľký prehľad

Ako vybrať tienenie do interiéru? Veľký prehľad

Zverejnené 11.9. V dnešnej dobe má každá moderná domácnosť ako súčasť svojho vybavenia nejaký druh tieniacej techniky. Čo sa týka energetickej efektivity a zabráneniu prehrievania interiéru, tak tu jednoznačne vedie exteriérová tieniaca technika, ktorá zamedzí… ísť na článok

Významná súťaž v Čechách Architekt roku 2025 má už svojich víťazov

Významná súťaž v Čechách Architekt roku 2025 má už svojich víťazov

Zverejnené 17.9. V pondelok 15. septembra sa v pražskom CAMPe rozdávali ceny Architekt roku 2025 a Architekt obcí 2025. Slávnostný večer, organizovaný spoločnosťou ABF, a. s., prilákal architektov, študentov i verejnosť – a chýbať samozrejme nemohla ani naša… ísť na článok

Sídlo a showroom Janošík

Sídlo a showroom Janošík

Zverejnené 16.9. Pod hrebeňom Bielych Karpát, kde les prechádza do lúky, stojí nové sídlo a showroom firmy Janošík, ktorá vyrába okná a dvere do súčasnej modernej architektúry. ísť na článok

reklama