vyhľadávanie
Dnes je 27.8.

Čína stavia moderné zelené stanice, ktoré sa tak stanú zelenou oázou uprostred rušného mesta

Zverejnené: 23. 1. 2021

Kým staré veľké či už autobusové alebo vlakové stanice bývajú často zdrojom nepríjemného hluku, najrôznejších zápachov atď., moderné stanice sa snažia tento trend radikálne zmeniť. Takýmto príkladom sú napríklad aj práve stavané stanice v centre mesta Ťia-sing na juhovýchode Číny.

Foto: MAD Architects

Výstavba s názvom Stanica v lese, začala v roku 2019 a podľa súčasných predpokladov by mala byť hotová tento rok, k prvému júlu. Jej podobu navrhli architekti z čínskeho ateliéru MAD Architects, na čele s jeho zakladateľom Ma Jen-Sungom.

Projekt zahŕňa plochu 35,4 hektára, pričom okrem výstavby novej stanice, na mieste tej pôvodnej zastaralej, je jeho súčasťou aj obnova susediaceho Parku občanov. Zastavaná plocha má rozsah 280 tisíc štvorcových metrov.

Pôvodná stanica dosiahla maximum svojej kapacity. To však spôsobilo preťaženie okolitého dopravného systému a ďalšej obslužnej infraštruktúry. Výsledkom bol úpadok danej časti dôležitého mesta, ležiaceho neďaleko Šanghaja, Chang-čou a Su-čou.

Foto: MAD Architects
Foto: MAD Architects

Centrum s historickým prvkom

Ak poznáte diela čínskych architektov, viete, že ich práce majú takmer vždy elegantné rysy a tvary inšpirované prírodou. Dôležitým krokom, mimo tento trend, bol návrh Múzea migrácie v Rotterdame. A práve s týmto projektom má nová stanica v Ťia-sing jeden spoločný prvok. Nielen symbolickú, ale hmatateľnú pripomienku histórie miesta.

Architekti sa rozhodli znovu vybudovať starú budovu stanice z roku 1907, ktorá bola zbúraná o 30 rokov neskôr, v samom centre celého projektu. Podľa plánov zachovaných v archívoch bude nová budova v meradle 1:1 k historickej stavbe a vznikne v nej Historické múzeum železnice v Ťia-sing.

Foto: MAD Architects
Foto: MAD Architects

Na povrchu zeleň, pod povrchom doprava

Skutočná stanica je potom uschovaná prevažne pod povrchom zeme, napriek tomu však má byť plná prirodzeného denného svetla s priateľskou atmosférou, veľmi pohodlné pre jej užívateľov.

Pod mestskou oázou je vzájomne prepojených mnoho funkcií a služieb. Napríklad návštevníci na úrovni ulice môžu pohodlne vstúpiť a vystúpiť z dopravného uzla, zatiaľ čo ostatní sa prechádzajú parkom, idú do železničného múzea alebo zavítajú do obchodnej zóny na južnom okraji areálu, než sa vydajú na cestu vlakom.

V podzemnom systéme je potom prepojené hneď niekoľko typov dopravy, priamo napojených na podpovrch zanorenej mestskej komunikácie. Sú tu autobusové terminály, električková zastávka, metro, parkovisko a stanovisko taxi. To všetko je pripravené pre využitie cestujúcich vlakom, rovnako tak ale pre návštevníkov novo vytvorenej obchodnej zóny.

Foto: MAD Architects
Foto: MAD Architects
Foto: MAD Architects
Foto: MAD Architects

Samotná stanica bude mať tri nástupištia obsluhujúce šesť dráh. Celková kapacita je odhadovaná na 5,28 milióna cestujúcich ročne s objemom v špičke 2300 ľudí za hodinu. „Najlepšie mestské priestory v meste by mali patriť všetkým. Architektúra, slnečné svetlo, príroda a čerstvý vzduch by mali fungovať v harmónii, aby ich zdieľali všetci; mali by vytvárať prostredie, kde ľudia môžu žiť aj cestovať pohodlne a dôstojne," myslia si architekti.

Viac na: www.i-mad.com

Súvisiace články:

Autor: Ing. Kateřina Kočická
Foto: Archív architektonického štúdia MAD Architects
reklama

Nové

HELUZ ELEMENT: Dom, ktorý vám bude robiť radosť každý deň

HELUZ ELEMENT: Dom, ktorý vám bude robiť radosť každý deň

Zverejnené 27.8. Čo keby ste našli dom, v ktorom sa všetko stretlo tak, ako má? Dispozícia presne podľa vašich potrieb, poctivá konštrukcia, ktorá niečo vydrží a nadčasový vzhľad, čo vás neomrzí ani za dvadsať rokov. Presne taký je HELUZ ELEMENT – rodinný dom… ísť na článok

Aké hodnoty zvukovej izolácie môžeme skutočne očakávať? Stavebná akustika v praxi

Aké hodnoty zvukovej izolácie môžeme skutočne očakávať? Stavebná akustika v praxi

Zverejnené 23.8. Zaujímavé výsledky prinieslo meranie akustických vlastností stien z vápennopieskových blokov Silka Tempo 240 v obytnom dome Ponavia v Brne. Závery ukázali, že všetky merané konštrukcie dosiahli lepších hodnôt, než uvádzajú technické podklady z… ísť na článok

Tradičné drevené a špaletové oká z Dolnej Čermnej zdobia zámky aj nemocnice

Tradičné drevené a špaletové oká z Dolnej Čermnej zdobia zámky aj nemocnice

Zverejnené 22.8. Spoločnosť TTK CZ s.r.o., popredný český výrobca drevených okien a vchodových dverí, má vo svojom výrobnom portfóliu tiež tradičné drevené historické a špaletové (kastlové) okná. Vďaka bohatému remeselnému zázemiu a profesionálnemu vybaveniu dokáže… ísť na článok

reklama