Dnes je 13.12.

Farby a ich pôsobenie v byte

Zverejnené: 23. 9. 2008

Farby sú prirodzenou súčasťou nášho života a rovnako, ako ich vnímame v prírode či pri obliekaní, premýšľame o nich aj v prípade, keď sa chystáme zariadiť či skrášliť byt. A rovnako, ako si vyberáme rôzne farby podľa vlastného vkusu, takisto sa pre každú miestnosť v byte hodia iné farby podľa ich pôsobenia.

Farby a svetlo majú veľký vplyv na psychické aj fyzické rozpoloženie človeka, pôsobia podvedome a súčasne individuálne – niekto nemôže byť bez kombinácie čiernej s červenou, druhý by v inej než modrej spálni nezaspal.


Obr. 1: Farebné riešenie vstupnej haly. Špindlerov Mlyn, Hotel Montana. Ilustračné foto, archív HET.

Farby a svetlo v byte

Najväčšou plochou v byte sú steny a ich farba je teda určujúca pre atmosféru celého priestoru, či už ich ladíme do jemných alebo sýtych odtieňov. Pomocou farieb môžeme priestor rozšíriť či zmenšiť, presvetliť alebo zútulniť. Pri výbere farebných odtieňov pre jednotlivé miestnosti a steny musíme brať do úvahy svetlo. To je základným optickým prvkom v byte a jeho väčšia či menšia intenzita ovplyvňuje použité farby. So stúpajúcim slnečným svitom sú výraznejšie predovšetkým odtiene takzvaných teplých farieb – červenej, žltej a oranžovej. Keď slnečné svetlo slabne, získavajú všetky predmety nádych do modra. V miestnostiach orientovaných na sever používame skôr teplé odtiene farieb, v izbách na juhovýchod či na západ môžeme zvoliť tmavšie a chladnejšie tóny.

Čo je to viditeľné svetlo

Základným a najvýdatnejším zdrojom svetla na Zemi je slnečné svetlo, ktoré je súčasťou širokospektrálneho elektromagnetického tepelného žiarenia telesa rozpáleného na 5440 °C, čo je povrchová teplota na Slnku. Ľudské oko vníma ako viditeľné svetlo iba časť tohto žiarenia s dĺžkou vlny od 390 nanometrov1 (nm) do 790 nm. 1 (nm) do 790 nm. Práve táto viditeľná zložka je v slnečnom žiarení medzi všetkými ostatnými vlnovými dĺžkami zastúpená najviac.

Základné rozdelenie farieb

Všetky vlnové dĺžky od 390 nm do 790 nm zastúpené tak, ako ich Slnko vyžaruje2, vidí ľudské oko ako bezfarebné či biele svetlo. Dôležité je, že z tohto bieleho svetla možno vybrať tri základné farby, pomocou ktorých možno v ľudskom oku vyvolať vnem všetkých ostatných farieb. Sú to farby červená (označenie R) z dlhovlnného okraja viditeľného spektra, zelená (označenie G) zo stredu spektra okolo 550 nm a modrá (označenie B) z krátkovlnného okraja viditeľného spektra.

Každú inú farbu, ktorá aktívne vyžaruje akýkoľvek zdroj svetla, možno poskladať ako ich kombináciu. Plné zastúpenie všetkých troch vytvára bezfarebné (biele) svetlo W:

R + G + B = W

V praktickom živote sa nestretávame len s aktívnymi zdrojmi svetla, ale hlavne vnímame svetlo, ktoré sa odráža od rôznych plôch, napr. od stien interiéru. Ak dopadá na stenu bezfarebné svetlo (W) a stena pohlcuje (absorbuje) červenú zložku R a ostatné dve z bezfarebného svetla odráža späť do miestnosti, je výsledný farebný vnem steny zeleno-modrý (azúrová, označenie C):

W – R = G + B = C.

Ak stena pohlcuje zelenú zložku G a ostatné dve odráža späť do miestnosti, je výsledný farebný vnem steny červeno-modrý (purpurová, označenie M):

W – G = R + B = M.

Ak stena pohlcuje modrou složku B a ostatné dve odráža späť do miestnosti, je výsledný farebný vnem steny červeno-zelený (žltá, označenie Y):

W – B = R + G = Y.

Farba azúrová C je doplnková k základnej červenej farbe, purpurová M je doplnková k základnej farbe zelenej a žltá Y je doplnková k základnej modrej farbe.

Symboly základných farieb R, G, B a doplnkových C, M, Y sú odvodené z prvých písmen anglických názvov farieb Red, Green, Blue a Cyan, Magenta, Yellow. W označuje bielu (White).

Ak dopadá na stenu bezfarebné svetlo (W) a stena pohlcuje (absorbuje) dve zložky – zelenú a modrú, tzn. farbu azúrovú C, je výsledný farebný vnem steny červený:

W – G – B = W – C = R,

Analogicky v prípade, že je pohlcovaná purpurová zložka, je výsledný vnem zelený

W – R – B = W – M = G,

alebo modrý, ak je pohlcovaná žltá:

W – G – B = W – Y = B,

A konečne stena, ktorá pohlcuje všetky tri základné zložky, je čierna. V praxi je to napr. kombinácia stopercentných doplnkových farieb azúrovej (tá pohlcuje červenú zložku), purpurovej (pohlcuje zelenú) a žltej (pohlcuje modrú).

Maliarske farby

S tromi základnými aktívnymi zdrojmi svetla R, G, B zostavíme akúkoľvek farbu vrátane bielej, keď všetky tri žiaria naplno, a čiernej, keď sú všetky zhasnuté – to je vlastne princíp televíznej obrazovky. Myšlienka skladania (miešania) farieb sa uplatňuje aj pri návrhu farebného podania svetelne neaktívnych, teda odrazových plôch, ktoré časť viditeľného bieleho svetla pohltia a jeho doplnok, ktorý potom vnímame ako farbu plochy, odrazia. To je aj prípad interiérových alebo fasádnych stien. Avšak skutočnosť, že maliarske, dekoratívne a iné neaktívne farby (okrem bielej) vždy obsahujú nejakú absorpčnú zložku, vyžaduje k miešaniu pozorný prístup..

Zmiešajme napr. modrú a žltú maliarsku farbu. Prvá na stene pohltí červenú a zelenú zložku dopadajúceho svetla a odrazí modrú. Druhá potom na stene pohltí modrú zložku a odrazí červeno-zelenú (žltú). Ich zmiešaním zabudujeme do maľby absorbéry červenej, zelenej aj modrej farby, ktoré pokrývajú celé viditeľné spektrum, rovnaké farby budú zároveň odrážané. Aj napriek tomu, že očakávame výsledok podobný zelenej farbe, môže nás zaskočiť nevýrazná šedá farba. Šedý až čierny výsledok dá tiež už spomenutá kombinácia plných doplnkových farieb C, M, Y. Všeobecne platí, že čím viac maliarskych farieb spolu zmiešame , tým viac šedý bude výsledok.

Farebná škála sa teda delí na farby základné a doplnkové. Základné farby sú červená, zelená a modrá a ich doplnkové sú azúrová, purpurová a žltá. Pretože sa v praktickom živote veľmi často stretávame s odrážajúcim svetlom (výnimkou je Slnko a umelé svetelné zdroje, ako sú osvetľovacie telesá, televízne obrazovky ap.), bývajú hlavne v dekoračnej, maliarskej technike a technike tlače, považované za základné farby žltá, červená, ktorá je vnemom blízka purpurovej, a svetlo modrá, ktorá sa blíži k azúrovej. Biela a šedá sú tvorené celým spektrom farieb a nazývame ich farbami neutrálnymi. Medzi neutrálne sa zaraďuje ešte čierna, ktorej vnem vyvolávajú povrchy, ktoré dopadajúce svetlo pohlcujú a žiadne neodrážajú.


Obr. 2: Farebné riešenie obytného interiéru. Ilustračné foto, archív HET.

Základy harmónie farieb

Pri výbere farieb a ich kombinácii pre byt by sme mali rešpektovať všeobecné princípy harmónie farieb:

  1. Farby vzájomne sa dopĺňajúce, napríklad modrá a oranžová, žltá a fialová alebo červená a zelená vyvolávajú príjemné pocity.
  2. Príjemne pôsobí aj kombinácia dvoch farieb rovnakého tónu, ale rôznej sýtosti – svetlozelená so sýtou zelenou, červená s ružovou.
  3. 1. Vhodná je aj kombinácia neutrálnej a pestrej farby – čierna, šedá alebo biela s modrou, žltou alebo zelenou. Vyvolávajú pokoj a znižujú napätie.

Menej znamená viac

Otázka farebného vkusu súvisí s kultúrnou tradíciou. Hlavne u južných národov sú považované za vkusné aj veľmi pestré farebné kombinácie, na ktoré u nás nie sme zvyknutí.

V našich podmienkach by sme pri výbere farieb pre jeden priestor nemali kombinovať viac než dve až tri farby a to vrátane zariadenia a doplnkov. Svetlé farebné odtiene priestor zväčšia, tmavé pôsobia opačne, ale sýtych tónov na stenách sa nemusíme vzdávať, no používame ich skôr na malých plochách, napríklad vo výklenku v stene, prípadne použijeme výrazný farebný a grafický prvok ako spojovací motív všetkých miestností, napríklad bordový pruh, ktorý sa vyskytuje vo všetkých miestnostiach – niekde na stene, inde na strope, a podobne.

Žltá:

Pôsobí optimisticky a kladne na ľudskú psychiku, pretože interiér presvetlí a rozjasní. Vhodná je do priestorov s menším množstvom svetla, napríklad do chodieb, a tiež tam, kde chceme vytvoriť príjemnú atmosféru. Vhodná je do kuchýň a pracovní, pretože povzbudzuje chuť k jedlu aj činorodosť. Jemné odtiene žltej na veľkých plochách priestor opticky zväčšia. Žltá ladí so zelenou či modrou, v kombinácii s bordovou získa miestnosť na určitej dynamike.

Červená:

Ide o veľmi výraznú farbu so silným emocionálnym nábojom, v interiéri by sme ju preto mali používať naozaj premyslene. Sýte odtiene môžu vo veľkých plochách nielen podporovať energiu a chuť do života, ale dokonca vyvolávať aj úzkosť či agresivitu. Červená sa používa často napríklad na diskotékach či v baroch, tu je však tlmená vhodným osvetlením. V obytných miestnostiach ju používame predovšetkým pre oživenie nevýrazného priestoru, hodí sa aj na hračky a vybavenie detských izieb. Dobre ladí so zelenou a modrou, so šedou či fialovou pôsobí slávnostne.

Modrá:

Táto farba symbolizuje uvoľnenie, pokoj, duševné sústredenie, silné vnútorné zážitky a obnovenie duševných síl. Je vhodná do miestností určených k odpočinku, sústredeniu a evokujúcich čistotu – teda predovšetkým do spální a kúpeľní, v určitej miere aj do pracovní. V iných miestnostiach by sme ju mali doplniť vybavením v teplých farbách. Jej svetlé odtiene však môžu vo veľkých priestoroch pôsobiť až studeno a vyvolávať dojem hĺbky či diaľky, pokiaľ však pridáme bielu, pôsobia tieto miesta slávnostne a výnimočne. Harmonizuje s oranžovou, žltou či červenou.

Oranžová:

Jej pastelové tóny presvetlia a zútulnia tmavé miestnosti. Hodí sa do jedální alebo spoločenských miestností, pretože podporuje vitalitu a radosť zo života. Jej sýte odtiene pôsobia veľmi dominantne, u citlivejších osôb môžu vyvolávať až nepokoj a úzkosť. V kombinácii so zelenou, žltou či modrou pôsobí veľmi dekoratívne.

Ružová a hnedá v pastelových tónoch:

Farby pokoja a pohody, opticky zväčšia a zútulnia priestor, hodia sa do stiesnených chodieb, ktoré potom pôsobia jasnejším a čistejším dojmom, ale aj do kuchyne či detskej izby. Hnedá na podlahe dodáva pocit tepla a stability.

Zelená:

Je to prirodzene prívetivá a optimistická farba, pretože je spojovaná s jarou a novým životom, je symbolom pokoja a nádeje. Podporuje duševnú činnosť a napomáha k sústredeniu. Hodí sa, podobne ako modrá do pracovní, spální, aj kúpeľní, ale možno ju použiť aj do detských izieb. Odporúča sa tiež do hlučných priestorov, pretože upokojuje psychiku a sluch. Vďaka širokej škále odtieňov ju možno v interiéri dobre kombinovať. Harmonizuje s teplými farbami, spoločne so žltou priestor výrazne preteplí.

Čierno-biela kombinácia:

Čistá biela zväčšuje priestor, dôstojná čierna dodáva miestnosti na atmosfére, ale opticky ju naopak zmenší. Spoločne tvoria zaujímavý kontrast, pôsobia impozantne, luxusne vyzerajú veľké čierno-biele dlaždice v priestrannej hale v kombinácií s ďalším vybavením interiéru, napríklad čiernymi zárubňami a bielymi dverami. Zaujímavé sú tieto farby aj v kuchyni, kde ich môžeme doplniť žltou či oranžovou. Malé čierno-biele vzory však môžu vyvolávať až úzkosť a depresiu.

Literatúra a pramene:

[1] Horák, Z., Krupka, F., Fyzika. Príručka pre vysoké školy technického smeru, str. 842. SNTL, Praha 1976., str. 842. SNTL, Praha 1976.

1 Jeden nanometer (nm) je milióntina milimetru.
2 Spektrálna hustota intenzity vyžarovania je popísaná Planckovým zákonom z roku 1900. Neskôr - v roku 1920 – po prvýkrát odvodil indický vedec Satyendra Nath Bose všeobecnú štatistickú rozdeľovaciu funkciu pre nerozlíšiteľné elementárne častice s celočíselným spinom, z ktorej priamo vyplynul Planckov zákon. Boseova funkcia dostala názov Boseova - Einsteinova štatistika, pretože práve Albert Einstein upozornil na všeobecný význam Boseovej myšlienky. Spomenuté nerozlíšiteľné elementárne častice s celočíselným spinom sa podľa fyzika Paula Diraca na počesť indického vedca nazývajú krátko bosony a patria medzi nich aj častice viditeľného svetla - fotóny.
Autor: Dana D. Daňková
Foto: Archiv firmy HET spol. s r.o.

Tématické odbory

Nové

BOSCO VERTICALE - najkrajší zelený mrakodrap na svete

Zverejnené 12.12. Nielen móda je vlastná Milánu, túto európsku metropolu zdobia nádherné poklady architektúry, ktoré hrdo vystavuje svetu. Už ste videli Bosco Verticale? Architektonický skvost v strede mesta, miesto, kde odrazu vyrástol les? Že nie? Tak sa naň poďme… ísť na článok

Nové technológie vo výrobe fotovoltaických článkov

Zverejnené 10.12. V nedávnej minulosti sme písali o kremíku ako hlavnom prvku využívanom na produkciu „štandardných“ fotoelektrických panelov. Tiež sme písali o tenkovrstevných paneloch, ktoré sú tiež pomerne rozšírené. V tomto článku si však predstavíme technológie… ísť na článok

BAU 2019

Zverejnené 8.12. V polovici októbra 2018 sa v Prahe konala tlačová konferencia k veľtrhu BAU, najväčšiemu stavebnému veľtrhu v Európe. Konať sa bude 14.–19. 1. 2019 v areáli Messe München a to vo všetkých 19 výstavných halách. Prezentovať sa príde viac ako 2 200… ísť na článok