Xella.sk: výrobca stavebného materiálu Ytong
vyhľadávanie
Dnes je 14.11.

Krúpy alebo vietor? Pre pálené škridly Tondach žiaden problém!

Zverejnené: 7. 1. 2025

Jedným z najnebezpečnejších prírodných javov sú búrky s krupobitím. Ročne je na našom území evidovaných asi 12 dní s krúpami s priemerom väčším ako 2 centimetre, ktoré sa môžu podpísať na kapotách áut a mohli by tiež výrazne poškodiť strechu. S pálenými škridlami Tondach sa však krupobitia obávať nemusíte. Krytina totiž prešla skúškou, ktorá preukázala jej odolnosť voči vonkajším vplyvom počasia.

Testovanie odolnosti strešnej krytiny Tondach voči krúpam.

Krúpy v nás, či v susednej Českej republike bežne dosahujú priemerne 2 centimetre, výnimočne až 5 centimetrov. Vedomí si všetkých rizík spojených s krupobitím sa v Tondachu pred pár rokmi rozhodli vykonať prísne testovanie strešných škridiel, ktoré malo simulovať nápor krúp na krytinu. Napriek tomu, že normou toto testovanie nie je stanovené, značka Tondach od Wienerbergeru si zakladá na dôvere a kvalite produktov a preto nechceli nechať na náhodu ani túto skutočnosť. „Testovanie prebehlo v špecializovanom laboratóriu IBS v rakúskom Linzi so strešnými škridlami Contiton 12 a Planoton 11. Strešná krytina čelila náporu ľadových krúp, ktoré na škridlu ostreľovalo vzduchové delo. Skúšali sme rôzne veľkosti krúp, od tých najmenších až po najväčšie. Škridly sme umiestnili v troch radoch na posuvnú konštrukciu, vďaka čomu sa dalo meniť miesto dopadu krúpov. Po každej rane sme miesto dopadu označili, uviedli číslo a priemer krúpy,“ komentuje priebeh testovania produktový manažér spoločnosti Wienerberger, Hynek Stančík.

Priebeh testovania

Ako prvá bola skúšaná pálená strešná škridla Contiton 12, ktorá bez problémov vydržala nápor krúp o veľkosti 3 cm v akomkoľvek mieste dopadu. Pri bežnom krupobití je tak úplne odolná a bezpečná.

Druhou skúšanou bola obľúbená plochá pálená strešná škridla Planoton 11. „Túto škridlu sme rovno vystavili väčším krúpam s priemerom 4 cm. Po vykonaní testu bol jej povrch prakticky nedotknutý, jej funkčnosť a vzhľad neboli nijako narušené. Skúsili sme teda krúpu o veľkosti 5 cm, ktorá na škridlu dopadala v rýchlosti 110 km/h, čo už je značná záťaž. Na jej povrchu sa objavila prasklina, avšak škridla testom prešla a preukázala výdrž a bezpečnosť škridiel. V testovaní sme pokračovali a škridla podľahla až náporu krúpy s priemerom 7 cm, ktorá na krytinu dopadla rýchlosťou 130 km/h. Takto veľké krúpy sa však na našom území vyskytujú úplne výnimočne,“ dodáva Hynek Stančík.

Špecializované laboratórium IBS v rakúskom Linci. Na zábere vzduchové delo, ktoré na škridlu ostreľovalo krúpy.

Strešné škridly Tondach čelili náporu celkom 50 krúp rôznych veľkostí, ktoré na ne mierili kolmo, teda podľa najnepriaznivejšieho súbehu okolností. V skutočnosti totiž krúpy dopadajú na líce škridly pod uhlom v závislosti na sklone strechy a sile vetra. Preto v reálnych podmienkach vydrží strešná krytina oveľa viac, než preukázala samotná skúška. So strechou od Tondachu sa tak nemusíte báť silného dažďa, vetra ani krupobitia až do 5 centimetrov.

Súvisiace články:

Autor: Tlačová správa
Foto: Wienerberger
reklama

Nové

Ako si z ekologického hľadiska vedie tehla v porovnaní s drevostavbou

Ako si z ekologického hľadiska vedie tehla v porovnaní s drevostavbou

Aktualizované 9.11. Stále diskutovanejšia téma posudzovania vplyvu výrobkov na životné prostredie sa dostáva aj do stavebníctva. Niektorí autori tvrdia, že to čo sa páli, je drahé, inými slovami je zaťažujúce z pohľadu takzvaného globálneho otepľovania. A to čo je… ísť na článok

Plánujte strechu včas. Zabezpečíte si tým kvalitnejšie riešenie a kontrolu nad vynaloženými financiami

Plánujte strechu včas. Zabezpečíte si tým kvalitnejšie riešenie a kontrolu nad vynaloženými financiami

Zverejnené 14.11. Rekonštrukcia strechy patrí medzi finančne, časovo a hlavne technologicky náročné investície, ktoré sa neoplatí nechávať na poslednú chvíľu. Kto začne s plánovaním už na jeseň, má istotu kontroly nad rozpočtom aj dostupnejších remeselníkov. Zatiaľ… ísť na článok

Projekt Blueriot. Vášeň pre letectvo a potápanie prenesená do dizajnu moderných kancelárií

Projekt Blueriot. Vášeň pre letectvo a potápanie prenesená do dizajnu moderných kancelárií

Zverejnené 12.11. Projekt Blueriot predstavuje kompletnú rekonštrukciu kancelárií spoločnosti Deveron a.s. v postmodernej budove z 90. rokov. Zadaním bolo vytvoriť priestor, ktorý prepojí funkčné pracovné zázemie s atmosférou a výrazným konceptom. Inšpiráciu sme… ísť na článok

reklama