vyhľadávanie
Dnes je 31.7.

Medzi Nemeckom a Dánskom vzniká najdlhší ponorný tunel na svete

Zverejnené: 26. 7. 2025

Predstavte si tunel, ktorý nie je vyhĺbený do zeme, ale poskladaný z obrích dielov – ako by ste stavali lego pod morom. Fehmarnbelt tunel medzi Dánskom a Nemeckom bude po dokončení najdlhším ponoreným tunelom na svete a zároveň najdlhším tunelom, ktorý spojí cestnú aj železničnú dopravu. Ako vzniká táto fascinujúca stavba, ktorá prepojí Škandináviu so zvyškom Európy?

Tunel sa bude zostavovať z 217 metov dlhých betónových segmentov, ktoré majú byť umiestnené do priekopy vyhĺbenej na dne mora a následne zasypané, takže po dokončení povedie v hĺbke metrov pod hladinou. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Na juhu Dánska, medzi ostrovom Lolland a nemeckým Fehmarnom, rastie stavba, ktorá berie dych – takmer 18 kilometrov dlhý tunel, vedený zhruba 40 metrov pod hladinou Baltského mora. Tunel pod Fehmarnskou úžinou spojí nemecký pobrežný ostrov Fehmarn s dánskym Lollandom a využíva pritom fascinujúcu stavebnú metódu inšpirovanú slávnou dánskou stavebnicou: obrie betónové segmenty vznikajú na súši a na mori sa potom skladajú dokopy ako skladačka.

Tunel skráti cestu z hodín na minúty

Práce na tuneli sa začali v roku 2021 a prvý betónový diel bol uložený na morské dno v polovici roku 2025 – pre stavbárov to bol obrovský míľnik. Otvorenie pre autá a vlaky je naplánované na rok 2029. Tunelom povedie dvojkoľajová elektrifikovaná trať pre vysokorýchlostné vlaky a štvorpruhová diaľnica. Cestu, ktorá dnes trajektom trvá okolo 45 minút, zvládne auto za desať minút - a vlak dokonca len za sedem. To je výrazný rozdiel oproti súčasnému trajektu, kde cesta trvá zhruba 45 minút a navyše často závisí od počasia.

Tunel mieri v ústrety rýchlosti aj ekológii

Modernizácia dopravy je dnes nevyhnutná – a v prípade Fehmarnbelt tunela sa nemyslí len na rýchlosť a pohodlie, ale aj na ekológiu. Stavbári a projektanti od začiatku dbajú na to, aby stavba mala čo najmenší dopad na prírodu. Tunel sa napríklad nehĺbi do skaly, ale skladá sa z prefabrikovaných dielov, ktoré sa jemne pokladajú na dno mora a zakrývajú ochranným násypom. Vďaka tejto metóde sa obmedzujú zásahy do morského prostredia i narušenie migračných trás vodných živočíchov. Celý projekt vyjde zhruba na 8 miliárd eur, z čoho približne miliardou prispieva Európska únia. Vďaka tunelu sa navyše skráti cesta medzi Škandináviou a strednou Európou o 160 kilometrov – čo znamená nielen úsporu času, ale aj menej emisií CO₂. Očakáva sa totiž, že mnoho cestujúcich presadne z áut na rýchle a ekologickejšie vlaky. Stavba navyše dáva prácu tisícom ľudí a priťahuje nové investície.

Tunel postupne nahradí vyťaženou trajektovú trasu medzi Rødby a Puttgardenem, ktorú dnes obsluhuje spoločnosť Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Tunel postupne nahradí vyťaženou trajektovú trasu medzi Rødby a Puttgardenem, ktorú dnes obsluhuje spoločnosť Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Tunel sa stavia ako obria skladačka

Tunel medzi Dánskom a Nemeckom nevzniká tradičným vŕtaním, ale metódou, pri ktorej sa hotové betónové segmenty ukladajú priamo do morského dna. Tento postup je nielen rýchlejší, ale aj výrazne šetrnejší k prírode. Po prepojení jednotlivých častí sa celý úsek zasype a prekryje, takže v krajine takmer nie je vidieť. Segmenty sa vyrábajú v obrovskej betonárke pri dánskom Rødbyhavne.

Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní priame železničné a diaľničné spojenie medzi severným Nemeckom a juhom Dánska. Hotový by mal byť v roku 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní priame železničné a diaľničné spojenie medzi severným Nemeckom a juhom Dánska. Hotový by mal byť v roku 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Každý z nich je dlhý cez 200 metrov, váži viac ako 70 000 ton a skladá sa z deviatich dielov odlievaných postupne. Po dokončení sa segment utesní a pripraví na prepravu. K morskému dnu ho dopravia špeciálne remorkéry, ktoré ho umiestnia na pripravené štrkové lôžko. Vo vode potom začína najjemnejšia časť práce. Segment sa zaťaží a spustí na presne určené miesto, kde ho potápači s technikmi napoja na predchádzajúci diel s mimoriadnou presnosťou. Pomáhajú si pri tom GPS, laserovým meraním a špeciálnym tesnením, ktoré zaistia vodotesnosť a pevnosť konštrukcie. Týmto spôsobom postupne vznikne celý 18-kilometrový tunel. Viac o tuneli si môžete prečítať tu: https://femern.com/.

Čítajte tiež:

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Viď popisky

Tématické odbory

reklama

Nové

Elegantné tienenie pre veľké plochy: Batériové rolety Bematech

Elegantné tienenie pre veľké plochy: Batériové rolety Bematech

Zverejnené 29.7. Moderná architektúra kladie dôraz na funkčnosť, estetiku aj udržateľnosť. Interiérové tienenie už dávno nie je iba doplnkom, ale dôležitým prvkom, ktorý výrazne ovplyvňuje komfort, energetickú náročnosť aj vzhľad celého priestoru. Český výrobca… ísť na článok

Trvalé bývanie na chate bolo možné vďaka zberu dažďovej vody ako jediného zdroja

Trvalé bývanie na chate bolo možné vďaka zberu dažďovej vody ako jediného zdroja

Aktualizované 27.7. Majiteľ chaty v regióne Povltavia (ČR) sa s nami podelil o svoju skúsenosť so systémom záchytu dažďovej vody. Dve akumulačné nádrže s objemom dvakrát dvetisíc litrov kompletne a celoročne zásobujú objekt a vystačia pre obývanie trojčlennou rodinou. ísť na článok

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Zverejnené 31.7. Minimalizmus, čisté línie a dokonalá súhra interiérových prvkov – to sú základné atribúty moderného luxusného bývania. Kľúčovým prvkom, ktorý vyzdvihuje nadčasovosť a eleganciu interiéru, sú skryté zárubne. Bez nich by súčasná architektúra nemohla… ísť na článok

reklama