Xella.sk: výrobca stavebného materiálu Ytong
vyhľadávanie
Dnes je 2.11.

Medzi Nemeckom a Dánskom vzniká najdlhší ponorný tunel na svete

Zverejnené: 26. 7. 2025

Predstavte si tunel, ktorý nie je vyhĺbený do zeme, ale poskladaný z obrích dielov – ako by ste stavali lego pod morom. Fehmarnbelt tunel medzi Dánskom a Nemeckom bude po dokončení najdlhším ponoreným tunelom na svete a zároveň najdlhším tunelom, ktorý spojí cestnú aj železničnú dopravu. Ako vzniká táto fascinujúca stavba, ktorá prepojí Škandináviu so zvyškom Európy?

Tunel sa bude zostavovať z 217 metov dlhých betónových segmentov, ktoré majú byť umiestnené do priekopy vyhĺbenej na dne mora a následne zasypané, takže po dokončení povedie v hĺbke metrov pod hladinou. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Na juhu Dánska, medzi ostrovom Lolland a nemeckým Fehmarnom, rastie stavba, ktorá berie dych – takmer 18 kilometrov dlhý tunel, vedený zhruba 40 metrov pod hladinou Baltského mora. Tunel pod Fehmarnskou úžinou spojí nemecký pobrežný ostrov Fehmarn s dánskym Lollandom a využíva pritom fascinujúcu stavebnú metódu inšpirovanú slávnou dánskou stavebnicou: obrie betónové segmenty vznikajú na súši a na mori sa potom skladajú dokopy ako skladačka.

Tunel skráti cestu z hodín na minúty

Práce na tuneli sa začali v roku 2021 a prvý betónový diel bol uložený na morské dno v polovici roku 2025 – pre stavbárov to bol obrovský míľnik. Otvorenie pre autá a vlaky je naplánované na rok 2029. Tunelom povedie dvojkoľajová elektrifikovaná trať pre vysokorýchlostné vlaky a štvorpruhová diaľnica. Cestu, ktorá dnes trajektom trvá okolo 45 minút, zvládne auto za desať minút - a vlak dokonca len za sedem. To je výrazný rozdiel oproti súčasnému trajektu, kde cesta trvá zhruba 45 minút a navyše často závisí od počasia.

Tunel mieri v ústrety rýchlosti aj ekológii

Modernizácia dopravy je dnes nevyhnutná – a v prípade Fehmarnbelt tunela sa nemyslí len na rýchlosť a pohodlie, ale aj na ekológiu. Stavbári a projektanti od začiatku dbajú na to, aby stavba mala čo najmenší dopad na prírodu. Tunel sa napríklad nehĺbi do skaly, ale skladá sa z prefabrikovaných dielov, ktoré sa jemne pokladajú na dno mora a zakrývajú ochranným násypom. Vďaka tejto metóde sa obmedzujú zásahy do morského prostredia i narušenie migračných trás vodných živočíchov. Celý projekt vyjde zhruba na 8 miliárd eur, z čoho približne miliardou prispieva Európska únia. Vďaka tunelu sa navyše skráti cesta medzi Škandináviou a strednou Európou o 160 kilometrov – čo znamená nielen úsporu času, ale aj menej emisií CO₂. Očakáva sa totiž, že mnoho cestujúcich presadne z áut na rýchle a ekologickejšie vlaky. Stavba navyše dáva prácu tisícom ľudí a priťahuje nové investície.

Tunel postupne nahradí vyťaženou trajektovú trasu medzi Rødby a Puttgardenem, ktorú dnes obsluhuje spoločnosť Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Tunel postupne nahradí vyťaženou trajektovú trasu medzi Rødby a Puttgardenem, ktorú dnes obsluhuje spoločnosť Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Tunel sa stavia ako obria skladačka

Tunel medzi Dánskom a Nemeckom nevzniká tradičným vŕtaním, ale metódou, pri ktorej sa hotové betónové segmenty ukladajú priamo do morského dna. Tento postup je nielen rýchlejší, ale aj výrazne šetrnejší k prírode. Po prepojení jednotlivých častí sa celý úsek zasype a prekryje, takže v krajine takmer nie je vidieť. Segmenty sa vyrábajú v obrovskej betonárke pri dánskom Rødbyhavne.

Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní priame železničné a diaľničné spojenie medzi severným Nemeckom a juhom Dánska. Hotový by mal byť v roku 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní priame železničné a diaľničné spojenie medzi severným Nemeckom a juhom Dánska. Hotový by mal byť v roku 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Každý z nich je dlhý cez 200 metrov, váži viac ako 70 000 ton a skladá sa z deviatich dielov odlievaných postupne. Po dokončení sa segment utesní a pripraví na prepravu. K morskému dnu ho dopravia špeciálne remorkéry, ktoré ho umiestnia na pripravené štrkové lôžko. Vo vode potom začína najjemnejšia časť práce. Segment sa zaťaží a spustí na presne určené miesto, kde ho potápači s technikmi napoja na predchádzajúci diel s mimoriadnou presnosťou. Pomáhajú si pri tom GPS, laserovým meraním a špeciálnym tesnením, ktoré zaistia vodotesnosť a pevnosť konštrukcie. Týmto spôsobom postupne vznikne celý 18-kilometrový tunel. Viac o tuneli si môžete prečítať tu: https://femern.com/.

Čítajte tiež:

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Viď popisky

Tématické odbory

reklama

Nové

Záhrada ako letná obývačka: Ako tieniaca technika dokáže premeniť vonkajší priestor

Záhrada ako letná obývačka: Ako tieniaca technika dokáže premeniť vonkajší priestor

Zverejnené 28.10. Záhrada alebo terasa dnes už dávno neslúži len na pestovanie kvetín a zeleniny. V posledných rokoch sa stále viac premieňajú na predĺžený obytný priestor, takmer letnú obývačku, kde sa odpočíva, stoluje, pracuje aj baví s priateľmi. Aby však bola… ísť na článok

Študenti z Námestova zažiarili v súťaži Modelium 2025. Získali druhé miesto, cenu verejnosti aj ocenenie za kreativitu

Študenti z Námestova zažiarili v súťaži Modelium 2025. Získali druhé miesto, cenu verejnosti aj ocenenie za kreativitu

Zverejnené 1.11. Medzinárodná súťaž Modelium, ktorú organizuje stavebná skupina HSF System z holdingu PURPOSIA Group, ocenila najlepších mladých tvorcov stavieb za rok 2025. Na prvom mieste, ohodnotenom sumou 1 000 eur, sa umiestnil tím SPŠS a OA Kadaň. Druhé miesto… ísť na článok

Autokľučka: taliansky dizajn, české remeslo, automobilová duša

Autokľučka: taliansky dizajn, české remeslo, automobilová duša

Zverejnené 31.10. Inovatívna silueta, ergonómia a štipka retro-futurizmu… to je nový model dverného a okenného kovania Autokľučka, navrhnutý v Taliansku a zrodený v Česku. Do interiéru vnáša estetiku automobilového sveta, z ktorého autor David Bodino čerpal… ísť na článok

reklama