Xella.sk: výrobca stavebného materiálu Ytong
vyhľadávanie
Dnes je 15.9.

Medzi Nemeckom a Dánskom vzniká najdlhší ponorný tunel na svete

Zverejnené: 26. 7. 2025

Predstavte si tunel, ktorý nie je vyhĺbený do zeme, ale poskladaný z obrích dielov – ako by ste stavali lego pod morom. Fehmarnbelt tunel medzi Dánskom a Nemeckom bude po dokončení najdlhším ponoreným tunelom na svete a zároveň najdlhším tunelom, ktorý spojí cestnú aj železničnú dopravu. Ako vzniká táto fascinujúca stavba, ktorá prepojí Škandináviu so zvyškom Európy?

Tunel sa bude zostavovať z 217 metov dlhých betónových segmentov, ktoré majú byť umiestnené do priekopy vyhĺbenej na dne mora a následne zasypané, takže po dokončení povedie v hĺbke metrov pod hladinou. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Na juhu Dánska, medzi ostrovom Lolland a nemeckým Fehmarnom, rastie stavba, ktorá berie dych – takmer 18 kilometrov dlhý tunel, vedený zhruba 40 metrov pod hladinou Baltského mora. Tunel pod Fehmarnskou úžinou spojí nemecký pobrežný ostrov Fehmarn s dánskym Lollandom a využíva pritom fascinujúcu stavebnú metódu inšpirovanú slávnou dánskou stavebnicou: obrie betónové segmenty vznikajú na súši a na mori sa potom skladajú dokopy ako skladačka.

Tunel skráti cestu z hodín na minúty

Práce na tuneli sa začali v roku 2021 a prvý betónový diel bol uložený na morské dno v polovici roku 2025 – pre stavbárov to bol obrovský míľnik. Otvorenie pre autá a vlaky je naplánované na rok 2029. Tunelom povedie dvojkoľajová elektrifikovaná trať pre vysokorýchlostné vlaky a štvorpruhová diaľnica. Cestu, ktorá dnes trajektom trvá okolo 45 minút, zvládne auto za desať minút - a vlak dokonca len za sedem. To je výrazný rozdiel oproti súčasnému trajektu, kde cesta trvá zhruba 45 minút a navyše často závisí od počasia.

Tunel mieri v ústrety rýchlosti aj ekológii

Modernizácia dopravy je dnes nevyhnutná – a v prípade Fehmarnbelt tunela sa nemyslí len na rýchlosť a pohodlie, ale aj na ekológiu. Stavbári a projektanti od začiatku dbajú na to, aby stavba mala čo najmenší dopad na prírodu. Tunel sa napríklad nehĺbi do skaly, ale skladá sa z prefabrikovaných dielov, ktoré sa jemne pokladajú na dno mora a zakrývajú ochranným násypom. Vďaka tejto metóde sa obmedzujú zásahy do morského prostredia i narušenie migračných trás vodných živočíchov. Celý projekt vyjde zhruba na 8 miliárd eur, z čoho približne miliardou prispieva Európska únia. Vďaka tunelu sa navyše skráti cesta medzi Škandináviou a strednou Európou o 160 kilometrov – čo znamená nielen úsporu času, ale aj menej emisií CO₂. Očakáva sa totiž, že mnoho cestujúcich presadne z áut na rýchle a ekologickejšie vlaky. Stavba navyše dáva prácu tisícom ľudí a priťahuje nové investície.

Tunel postupne nahradí vyťaženou trajektovú trasu medzi Rødby a Puttgardenem, ktorú dnes obsluhuje spoločnosť Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Tunel postupne nahradí vyťaženou trajektovú trasu medzi Rødby a Puttgardenem, ktorú dnes obsluhuje spoločnosť Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Tunel sa stavia ako obria skladačka

Tunel medzi Dánskom a Nemeckom nevzniká tradičným vŕtaním, ale metódou, pri ktorej sa hotové betónové segmenty ukladajú priamo do morského dna. Tento postup je nielen rýchlejší, ale aj výrazne šetrnejší k prírode. Po prepojení jednotlivých častí sa celý úsek zasype a prekryje, takže v krajine takmer nie je vidieť. Segmenty sa vyrábajú v obrovskej betonárke pri dánskom Rødbyhavne.

Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní priame železničné a diaľničné spojenie medzi severným Nemeckom a juhom Dánska. Hotový by mal byť v roku 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní priame železničné a diaľničné spojenie medzi severným Nemeckom a juhom Dánska. Hotový by mal byť v roku 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Každý z nich je dlhý cez 200 metrov, váži viac ako 70 000 ton a skladá sa z deviatich dielov odlievaných postupne. Po dokončení sa segment utesní a pripraví na prepravu. K morskému dnu ho dopravia špeciálne remorkéry, ktoré ho umiestnia na pripravené štrkové lôžko. Vo vode potom začína najjemnejšia časť práce. Segment sa zaťaží a spustí na presne určené miesto, kde ho potápači s technikmi napoja na predchádzajúci diel s mimoriadnou presnosťou. Pomáhajú si pri tom GPS, laserovým meraním a špeciálnym tesnením, ktoré zaistia vodotesnosť a pevnosť konštrukcie. Týmto spôsobom postupne vznikne celý 18-kilometrový tunel. Viac o tuneli si môžete prečítať tu: https://femern.com/.

Čítajte tiež:

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Viď popisky

Tématické odbory

reklama

Nové

Ako vybrať tienenie do interiéru? Veľký prehľad

Ako vybrať tienenie do interiéru? Veľký prehľad

Zverejnené 11.9. V dnešnej dobe má každá moderná domácnosť ako súčasť svojho vybavenia nejaký druh tieniacej techniky. Čo sa týka energetickej efektivity a zabráneniu prehrievania interiéru, tak tu jednoznačne vedie exteriérová tieniaca technika, ktorá zamedzí… ísť na článok

Trápi vás horko v podkroví? Farba strešnej škridly za to väčšinou nemôže

Trápi vás horko v podkroví? Farba strešnej škridly za to väčšinou nemôže

Zverejnené 9.9. Využívanie podkrovných priestorov na bývanie je častou voľbou najmä v prípade novostavieb na menších pozemkoch alebo pri rekonštrukciách starších domov, kde je potrebné efektívne pracovať s obmedzeným priestorom aj rozpočtom. Vďaka šikmej streche je… ísť na článok

Estetika svetla: sklenené aj plastové svietidlá OSMONT pre moderné interiéry aj exteriéry

Estetika svetla: sklenené aj plastové svietidlá OSMONT pre moderné interiéry aj exteriéry

Zverejnené 15.9. Spoločnosť OSMONT sa radí medzi popredných českých výrobcov interiérového a exteriérového osvetlenia. Vďaka takmer štyridsaťročnej tradícii, dôrazu na ručné spracovanie, modernému dizajnu a kvalitným materiálom – ako je opálové sklo TRIPLEX OPAL… ísť na článok

reklama