Vonkajšie žalúzie ISOTRA priamo od výrobcu
vyhľadávanie
Dnes je 30.4.

Nad Šťastným Hlavákom sa sťahujú mračná

Zverejnené: 14. 2. 2024

Česko už pozná podobu novej pražskej hlavnej stanice! Víťaznému návrhu „Šťastný Hlavák“ od kodanského štúdia Henning Larsen Architects dominuje veľká drevená strecha, ktorá má prepojiť Vrchlické sady, odbavovaciu halu, secesnú Fantovu budovu aj novú električkovú trať. Dvojmiliardový projekt je však v ohrození.

Šťastný Hlavák zahŕňa rekonštrukciu novej odbavovacej haly, novostavbu električkovej trate Múzeum-Bolzanova a revitalizáciu Vrchlického sadov. Otvorenú halu má zastrešiť obrovská drevená konštrukcia s prírodnými motívmi. Zdroj: Henning Larsen Architect

V medzinárodnej súťaži na premenu novej odbavovacej haly, okolitých sadov a podobu plánovanej električkovej zastávky pred stanicou bol zvolený za víťazný návrh kodanského štúdia Henning Larsen Architects, ktoré je súčasťou dánskej skupiny Ramboll. Hodnotiacu komisiu zaujala harmónia medzi architektúrou, urbanizmom, krajinárstvom a dopravou. Zatiaľ čo časť novej odbavovacej haly pod magistrálou má byť zachovaná, jej predná časť má byť zbúraná. Plánovaná demolácia vzbudila emócie nielen na sociálnych sieťach. Realizáciu ambiciózneho projektu navyše značne skomplikoval aj fakt, že Národný pamiatkový ústav (NPÚ) zapísal halu do pamiatkového katalógu až 3 dni po vyhlásení víťaza súťaže. Podľa aktuálneho plánu by mala prestavba začať v roku 2028 a hotová by mala byť zhruba o 3 roky neskôr. Budúcnosť projektu je však teraz vo hviezdach...

Najväčšia drevostavba v republike?

Predmetom architektonickej súťaže vyhlásenej v máji 2022 bolo komplexné riešenie podoby stanice a jeho okolia. Víťazný projekt, ktorý uspel v architektonickej súťaži vypísanej Správou železníc, Prahou a pražským dopravným podnikom, počíta s tým, že predná časť haly zmizne a nahradí ju drevená konštrukcia. Víziou Šťastného Hlaváka je pripraviť verejný priestor tak, aby bol komfortným miestom pre obyvateľov aj cestujúcich. Štúdio súčasne rozdelilo Vrchlického sady na kultúrnu zónu, „nádražné námestie” a zónu pre doplnkové aktivity. Vďaka rozdeleniu na 3 časti vznikne priestor, ktorý bude možné využívať napríklad na organizovanie trhov. Nové priestranstvo pred stanicou by malo byť s úrovňou magistrály prepojené širokým schodiskom, na ktoré nadviaže nový prechod cez frekventovanú cestu k Fantovej budove. Návrh pracuje aj so zlepšením podmienok pre peších a cyklistov. Dvadsaťsedem hodnotiteľov vyberajúcich víťazov ocenilo aj jeho ekologickú rovinu: malo by ísť o jednu z najväčších drevostavieb v Českej republike. Na druhom mieste sa v súťaži umiestnil tím barcelonských štúdií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects. Na treťom mieste skončilo konzorcium českého štúdia re:architekti, talianskeho ateliéru baukuh studio associato a talianskeho štúdia Yellow Office, ktorých návrh s väčšími zásahmi do haly nepočítal.

Odbavovacia hala má dnes 2 hlavné časti: tá, ktorá sa nachádza pod magistrálou a má ikonický červený interiér, zostáva. Zmení sa len jej dispozícia. Otvorená, ale zastrešená časť, má fungovať ako prestupný priestor pre električky a metro, vysvetľuje Inštitút plánovania a rozvoja hlavného mesta Prahy.

Onedlho po vyhlásení víťaza však Ministerstvo kultúry uviedlo, že nová odbavovacia hala, ktorá má byť podľa víťazného návrhu čiastočne zbúraná, je kultúrnou pamiatkou, podobne ako secesná Fantova budova. Ako ale uviedli Dopravné noviny, NPÚ odmietol, že by vyhlásenie haly hlavnej stanice za pamiatku bolo účelové. Návrh dánskeho štúdia zožal kritiku aj medzi širokou verejnosťou – vznikla proti nemu online petícia, v ktorej sa o.i. píše nasledujúce: „Návrh nezapadá do pražského kontextu, jeho prvky zodpovedajú predovšetkým architektúre južných štátov alebo blízkeho východu. Neberie sa ohľad na českú klímu a kvôli absencii fasády je otvorená poveternostným vplyvom. Zvýšenou konštrukciou haly sa skryje secesná Fantova budova, ktorá necháva existujúcu halu maximálne vyniknúť, avšak sama ponúka cenné prvky.” Petenti naopak vítajú zavedenie električkovej trate pred stanicou, ktorá podľa nich uľahčí prístup k nemu a skráti sa aj doba chôdze, ktorá je inak veľmi dlhá. A čo ďalej? Správu železníc teraz čaká rozhodnutie, či bude rokovať o prepracovaní víťazného návrhu, pokúsi sa spochybniť pamiatkovú ochranu objektu, alebo vypíše súťaž novú, informoval iROZHLAS. Zadávatelia sú podľa slov Inštitútu plánovania a rozvoja Prahy pripravení s NPÚ o celej situácii ďalej rokovať.

Fantova budova patrí medzi najvýznamnejšie stavby obdobia normalizácie Československa. Navrhli ju uznávaní architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Julie Trnková, Jan Šrámek a Zdeněk Rothbauer. Zdroj: Správa železníc
Fantova budova patrí medzi najvýznamnejšie stavby obdobia normalizácie Československa. Navrhli ju uznávaní architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Julie Trnková, Jan Šrámek a Zdeněk Rothbauer. Zdroj: Správa železníc

Interiéry „Fantovky” sú už v novom

Aby sme ale nekončili negatívne, dobrou správou je, že pražská hlavná stanica sa od decembra 2023 môže pochváliť očarujúcimi zrekonštruovanými priestormi historickej Fantovej budovy , ktorá slúžila ako hlavný odbavovací priestor až do roku 1977 a ktorej severné krídlo bolo viac ako rok zatvorené. Práce v interiéroch nadviazali na rekonštrukciu fasády, ktorá skončila v roku 2022.

Fantova sála je najväčším priestorom, ktorý bol v rámci opráv rekonštruovaný. Dominuje mu veľký štátny znak Československej republiky. Zdroj: Správa železníc
Fantova sála je najväčším priestorom, ktorý bol v rámci opráv rekonštruovaný. Dominuje mu veľký štátny znak Československej republiky. Zdroj: Správa železníc

„Priestory, ktoré naposledy slúžili ako nocľahárne, second hand alebo kancelárie sme vďaka špičkovej práci stavbárov a reštaurátorov vrátili o viac ako 100 rokov späť,” uviedla Správa železníc. Minister dopravy Martin Kupka dodal: „Otvárame zrekonštruované priestory historickej Fantovej budovy na pražskej hlavnej stanici. Secesné interiéry pod rukami stavbárov a reštaurátorov opäť rozkvitli a vrátil sa im pôvodný lesk.” Opravená a zreštaurovaná bol Fantova a Stĺpova sála s krásnou keramikou, ale aj chodby, kaviarne a VIP salónik a to podľa pôvodného Fantovho návrhu. Historické sály boli prepojené so severným podchodom eskalátorom. Prví návštevníci by sa dovnútra mohli dostať budúci rok v septembri.

Zdroje:
[1] novyhlavak.com
[2] www.spravazeleznic.cz
[3] www.dnoviny.cz
[4] www.irozhlas.cz
[5] iprpraha.cz

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Viď popisky

Tématické odbory

reklama

Nové

Stavajte raz, poriadne a s dobrým pocitom, že ste sa rozhodli správne! Heluz vám s tým pomôže

Stavajte raz, poriadne a s dobrým pocitom, že ste sa rozhodli správne! Heluz vám s tým pomôže

Zverejnené 25.4. Postaviť dom je pre väčšinu z nás veľký životný krok, ktorý sa málokedy opakuje. Často počujeme „staviam raz v živote“, ale čo keď sa pri realizácii zabudne na kľúčové detaily? Alebo sa ušetrí na nevhodnom mieste? Presne na také situácie reaguje… ísť na článok

Aj človek nedotknutý stavebníctvom zvládne realizáciu domu svojpomocne. Prečo sa veľkoformátové tvárnice hodia aj na rodinné domy?

Aj človek nedotknutý stavebníctvom zvládne realizáciu domu svojpomocne. Prečo sa veľkoformátové tvárnice hodia aj na rodinné domy?

Zverejnené 24.4. Veľkoformátové tvárnice Silka Tempo a Ytong Jumbo sú obľúbené predovšetkým v bytovej výstavbe. Výrazne zjednodušiť hrubú stavbu však dokážu aj stavebníkovi amatérovi, o čom sa presvedčil aj pán Ján s rodinou, ktorý sa rozhodol postaviť svojpomocne… ísť na článok

Aké interiérové schodiská ovládnu rok 2025?

Aké interiérové schodiská ovládnu rok 2025?

Zverejnené 30.4. Trendy sa netýkajú len nábytku alebo farieb stien, ale podliehajú ním aj schodiská, ktoré už dávno nie sú len obyčajným spojovacím prvkom medzi poschodiami. Dnes dokážu oživiť interiér, dodať mu jedinečný štýl a stať sa jeho výraznou dominantou. Aké… ísť na článok

reklama