Xella.sk: výrobca stavebného materiálu Ytong
vyhľadávanie
Dnes je 30.4.

Nový most s ohňovými chrličmi ako architektonická dominanta

Zverejnené: 13. 10. 2021

Realizované projekty mostov, srdcové záležitosti architekta Romana Koutského, ako je napríklad Trójsky v Prahe a Mariánsky v Ústí nad Labom, budú mať nasledovníka v podobe nového mostu cez rieku Ostravicu. Spojí moravskú a sliezsku časť Ostravy. S určitou nadsádzkou sa dá konštatovať, že sa na ňom stretnú ostravsko-moravský koník s ostravsko-sliezskym kamzíkom.

Vozovka existujúceho mosta končí v náletovom poraste, doslúžila aj mostná konštrukcia. Zub času sa podpísal aj na vedľajšom železničnom moste. Obe tieto stavby v súčasnom stave, teda pred demoláciou, zachytil náš objektív.

Niektoré existujúce mosty cez Ostravicu sú v dezolátnom stave.
Niektoré existujúce mosty cez Ostravicu sú v dezolátnom stave.

Poďme na novostavbu, ktorej vizualizáciu tiež predstavujeme. Verejnosti, teda chodcom, cyklistom a motoristom, samozrejme nielen ostravským, bude slúžiť od roku 2025. Nový most bude opticky dlhý 100 metrov, uprostred s dvojprúdovou vozovkou, po stranách na konzolách s dvoma chodníkmi.

Mostovka má najvyšší bod uprostred mosta. Ďalej hovorí architekt Koutský: „Tvar nového mosta sa na prvý pohľad zdá asymetrický. Vychádza však zo svojej staticky symetrickej konštrukcie. Most nesú dva priehradové spojité nosníky o výrazne nerovnakých rozpätiach sedemdesiat a desať metrov, ktoré sú symetrické cez diagonálu mosta. Priehradu vytvára sieť nepravidelných extrudovaných a ťahaných diagonál. Oba horné pásy hlavných nosníkov sú uprostred dĺžky mosta nad mostovkou spojené priečnikom nad prechodovým profilom. Najvyššie body nosníka sú vždy nad stredom polovice celkovej dĺžky mosta."

Autor projektu ďalej doplnil, že hlavné nosníky sú navrhnuté v mieste podopretia pilierom, vždy desať metrov od opory, zabezpečené proti vybočeniu rámom prekračujúcom chodník a kotveným do piliera. Konštrukcia tak vytvára dve výrazné brány - veže, vždy na príslušnom brehu. Tieto body sú venované mestským znakom s motívmi koníka a kamzíka. Na pilieroch oboch nábreží budú brany doplnené výtvarnými dielami a vysokými stožiarmi. Nad oboma hlavnými nosníkmi budú vlajky.

Pri výbere konštrukčného materiálu padla voľba na oceľ ako kontrast na väčšinu tunajších mostov z betónu. Oceľová konštrukcia bude z patinujúcej ocele, bezúdržbová. Železobetónová mostovka dostane živičný povrch. Na chodníkoch sa objavia aglomerované plastové biele dosky. Most nebude vybavený zvodidlami.

Osvetlenie komunikácie v strednej časti zaistí neutrálny biely tón svetiel, osvetlenie mostovky zospodu a chodníky teplý biely farebný tón. Horná časť zábradlia bude z kalených a lepených dosiek. V rímsovom nosníku sa počíta s vedením osvetlenia chodníka a plynovým potrubím, ktoré rozvedie plyn k niekoľkým horákom na vonkajšej strane zábradlia. Tie sú určené k chrleniu ohňa, ako slávnostného osvetlenia pripomínajúceho priemysel Ostravy 19. storočia.

Profesor Koutský projektuje mosty už 25 rokov. Vďaka nemu bude mať v minulých časoch tlčúce oceľové srdce republiky v tomto smere architektonicky unikátnu dominantu. Svoj počin zdôraznil slovami: „Mosty majú medzi stavbami zvláštne výsostné postavenie. Boli a sú vrcholom technických možností a umu staviteľov. Tento most spojí dve Ostravy - Moravskú a Sliezsku. Každá má iný charakter. Aby bol nový most symbolom ich stretnutí, má každá rovnakú časť asymetrickej nosnej konštrukcie mosta, ktoré sa symbolicky stretávajú nad riekou. Akoby každé zviera stálo vzopäté zo znakov oboch mestských častí na svojom brehu, položilo svoju silu na náprotivný breh a spolu tak rieku preklenuli."

Autor: Zdeněk Svoboda
Foto: archív autora a Magistrátu mesta Ostravy
reklama

Nové

Stavajte raz, poriadne a s dobrým pocitom, že ste sa rozhodli správne! Heluz vám s tým pomôže

Stavajte raz, poriadne a s dobrým pocitom, že ste sa rozhodli správne! Heluz vám s tým pomôže

Zverejnené 25.4. Postaviť dom je pre väčšinu z nás veľký životný krok, ktorý sa málokedy opakuje. Často počujeme „staviam raz v živote“, ale čo keď sa pri realizácii zabudne na kľúčové detaily? Alebo sa ušetrí na nevhodnom mieste? Presne na také situácie reaguje… ísť na článok

Aj človek nedotknutý stavebníctvom zvládne realizáciu domu svojpomocne. Prečo sa veľkoformátové tvárnice hodia aj na rodinné domy?

Aj človek nedotknutý stavebníctvom zvládne realizáciu domu svojpomocne. Prečo sa veľkoformátové tvárnice hodia aj na rodinné domy?

Zverejnené 24.4. Veľkoformátové tvárnice Silka Tempo a Ytong Jumbo sú obľúbené predovšetkým v bytovej výstavbe. Výrazne zjednodušiť hrubú stavbu však dokážu aj stavebníkovi amatérovi, o čom sa presvedčil aj pán Ján s rodinou, ktorý sa rozhodol postaviť svojpomocne… ísť na článok

Aké interiérové schodiská ovládnu rok 2025?

Aké interiérové schodiská ovládnu rok 2025?

Zverejnené 30.4. Trendy sa netýkajú len nábytku alebo farieb stien, ale podliehajú ním aj schodiská, ktoré už dávno nie sú len obyčajným spojovacím prvkom medzi poschodiami. Dnes dokážu oživiť interiér, dodať mu jedinečný štýl a stať sa jeho výraznou dominantou. Aké… ísť na článok

reklama