Úspešne dokončené: Najväčšia akvizícia v histórii spoločnosti
Divízia Home Comfort takmer zdvojnásobila obrat – viac ako 8 miliárd eur a má viac ako 25 000 zamestnancov.
Rastúci dopyt po chladení zabezpečuje prudký nárast celkového dopytu.
Stefan Hartung: „Bosch sa posúva do Ligy majstrov v oblasti riešení pre vykurovanie, vetranie a klimatizáciu.“
Christian Fischer: „Súčasná akvizícia dokonale dopĺňa naše produktové portfólio.“
Frank Meyer: „Chceme pomôcť formovať tento trh pomocou energeticky úsporných riešení.“
Divízia Bosch Home Comfort vďaka akvizícii takmer zdvojnásobila počet zamestnancov na viac ako 25 000 a obrat na viac ako 8 miliárd eur. Bosch tak výrazne rozširuje svoju prítomnosť najmä v Amerike a Ázii a stáva sa jedným z najväčších dodávateľov na trhu vykurovania, vetrania a chladenia pre rezidenčné a malé komerčné budovy na celom svete. "Celé odvetvie HVAC prechádza zásadnými zmenami a trh aj technológie sa menia. Bosch systematicky využíva svoje príležitosti a v súčasnosti sa dostáva do Ligy majstrov v oblasti riešení pre vykurovanie, vetranie a klimatizáciu," hovorí Hartung.
Ambiciózne ciele, silné značky
S novým portfóliom chce divízia Home Comfort rásť podstatne rýchlejšie ako globálny trh HVAC. Spoločnosť Bosch odhaduje, že tento trh bude do roku 2030 rásť až o 5 % ročne. "Bosch chce byť do roku 2030 jednou z vedúcich spoločností v každom zo svojich odvetví a okrem iného rozširuje svoje podnikanie prostredníctvom strategických investícií do rastových oblastí. Súčasťou stratégie sú aj akvizície," hovorí Christian Fischer, podpredseda predstavenstva, ktorý je zodpovedný za strategické rastové iniciatívy a riadenie portfólia. "Súčasná akvizícia dokonale dopĺňa naše portfólio. Našim zákazníkom teraz môžeme ponúknuť celý rad technológií HVAC – z jedného zdroja a celosvetovo." Akvizícia zároveň zahŕňa strategicky dôležité investície do spoločností a podiely v spoločných podnikoch, okrem iných aj do výrobcov komponentov a obchodných partnerov. Očakáva sa, že tieto investície v budúcnosti významne prispejú k finančnej výkonnosti divízie Home Comfort.
S rozšíreným portfóliom produktov a značiek chce divízia Home Comfort lepšie využiť potenciál svojich silných a zavedených predajných kanálov a podporiť rast obratu. Integrované nákupy a spoločný vývoj produktových platforiem by mali tiež zabezpečiť úspory nákladov. Očakáva sa, že prvé úspechy budú viditeľné už v roku 2026. Spoločnosť sa môže oprieť o silné značky: okrem Bosch a Buderus teraz zahŕňajú aj York v USA a Hitachi v Ázii, ako aj ďalšie silné lokálne značky. Spoločnosť získava dlhodobé licencie na používanie značiek York a Hitachi. V dôsledku akvizície sa globálna výrobná sieť divízie Home Comfort rozrastie zo 17 na 33 závodov, zatiaľ čo počet vývojových lokalít vzrastie zo 14 na 26. Dokončenie transakcie znamená začiatok integrácie nových jednotiek do divízie Home Comfort spoločnosti Bosch. Táto integrácia by mala byť dokončená do konca roka 2027.
Trh s klimatizačnými riešeniami rastie celosvetovo
Aktuálna akvizícia znamená, že Bosch sa výraznejšie presadzuje najmä v oblasti klimatizačných riešení. Vďaka širokému produktovému portfóliu, medzinárodnej pôsobnosti a predajným kanálom zakúpených jednotiek spoločnosť využíva atraktívne príležitosti na rast. Podľa analýz dosiahol Bosch v roku 2024 na globálnom trhu s vykurovaním, vetraním a klimatizáciou viac ako 150 miliárd eur. Samotné klimatizačné systémy predstavovali dve tretiny tohto trhu. Dopyt bude v nadchádzajúcich rokoch výrazne rásť, a to nielen kvôli globálnemu otepľovaniu, ale aj ďalším faktorom. Podľa predpovede Bosch by sa predaj klimatizačných jednotiek po celom svete mal do roku 2030 zvýšiť na viac ako 200 miliónov kusov ročne, čo je takmer o pätinu viac ako v roku 2024.
Chceme spoluutvárať tento trh – a pomocou energeticky efektívnych riešení zaistiť, aby ľudia mohli žiť pohodlne a zdravo aj v čoraz teplejších dňoch, či už doma, v práci alebo pri nakupovaní,“ hovorí Frank Meyer, ktorý je zodpovedný za oblasť energetiky a technológií pre budovy, a teda aj divíziu Home Comfort v spoločnosti Bosch. Podľa výpočtov Medzinárodnej agentúry pre energie z roku 2018 zvýši globálny nárast teploty o jediný stupeň Celzia do roku 2050 potrebu chladenia vo svete o 25 percent. Klimatickí vedci však už očakávajú výrazne väčšie globálne otepľovanie.
Podnikanie má regionálny základ
Podľa regiónu sveta sú dopytované rôzne technológie. V USA je dôraz kladený na takzvané vzduchové systémy, kedy je vzduch vedený potrubím z centrálneho miesta a vykuruje alebo chladí všetky miestnosti naraz. V Ázii je naopak veľký dopyt po riešeniach, kedy môžu vnútorné jednotky vykurovať alebo chladiť jednotlivé miestnosti samostatne, a tiež po moderných klimatizačných systémoch s tzv. systémom s premenlivým prietokom chladiva (VRF). Komerčné využitie VRF technológií siaha od menších komerčných priestorov, ako sú maloobchodné predajne, až po rozsiahle projekty ako hotely alebo nemocnice.
Európa, Blízky východ a Afrika sa vyznačujú veľkými regionálnymi rozdielmi. V severnej a západnej Európe je elektrifikácia pomocou tepelných čerpadiel a ďalších technológií už zavedená alebo je podporovaná. Na Blízkom východe a v Afrike je dopyt po klimatizačných riešeniach a ohrievačoch vody. V mnohých krajinách tohto regiónu je k dispozícii celé spektrum produktov od tepelných čerpadiel cez olejové a plynové ohrievače až po hybridné ohrievače.
Máme ambiciózne ciele rastu vo všetkých regiónoch sveta. Novú organizáciu na to dôsledne zameriavame,“ hovorí Jan Brockmann, predseda výkonného vedenia divízie Home Comfort. „Posilnením regionálnej zodpovednosti môžeme ešte lepšie vyhovieť potrebám zákazníkov.“ V budúcnosti bude obchod divízie Home Comfort riadený priamo v troch svetových regiónoch – Amerike, Ázii a Európe / Blízkom východe / Afrike. Tento smer sa odráža aj v novom globálnom predstavenstve divízie, ktoré začalo pôsobiť 1. augusta 2025. Jan Brockmann sa stal predsedom organizácie a zároveň prevzal úlohu regionálneho prezidenta pre región Európa / Blízky východ / Afrika.
David Budzinski, ktorý bol predtým prezidentom pre rezidenčné a ľahké komerčné sektory v spoločnosti Johnson Controls a generálny riaditeľ spoločného podniku Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning, bude menovaný do globálneho predstavenstva divízie. Prevezme zodpovednosť za región Amerika a stane sa zástupcom Jána Brockmanna. Ulrich Lissmann, ktorý sa tiež pripojí ku globálnemu predstavenstvu, bude mať na starosti región Ázie a Pacifiku. Nora Klug, doteraz generálna právna zástupkyňa Bosch Group, prevezme úlohu riaditeľky pre ľudské zdroje a správu. Oliver Koukal, ako riaditeľ pre transformáciu, bude zodpovedný za integráciu akvizície, za ktorú už predtým ako projektový manažér niesol zodpovednosť. Súčasní členovia vedenia, Thomas Volz a Birte Luebbert, zostanú členmi globálneho predstavenstva. Thomas Volz bude finančným riaditeľom (CFO) a Birte Luebbert bude pôsobiť ako prevádzková riaditeľka (COO).
Čítajte tiež: