vyhľadávanie
Dnes je 19.10.

Brno chce v podzemí vlak, rozhodlo sa na základe analýzy

Zverejnené: 10. 8. 2025

Brnianski radní na základe analýzy rozhodli, že preferovaným variantom podzemného koľajového spojenia juhu a severu mesta je vlak, ktorý bude môcť obsluhovať nielen Brno, ale aj jeho okolie, informovalo mesto na svojom webe. Ide tak de facto o variant, o ktorom sa uvažovalo už v minulosti. Počíta s tým, že pod mestom budú prechádzať vlaky, ktoré pôjdu na juhu po trati smerom do Chrlíc a na severe do Tišnova. Definitívne má o riešení rozhodnúť najskôr na jeseň centrálnej komisie ministerstva dopravy.

Zdroj: TTstudio, shutterstock

Brnianski radní sa rozhodli na základe štúdie uskutočniteľnosti, ktorú spracovávali odborníci v minulých rokoch. Hodnotili klady a zápory vlakového spojenia, ľahkého metra a električky v niekoľkých trasách. Vybraný variant, s ktorým súhlasí aj Juhomoravský kraj, počíta s tým, že do novej brnenskej hlavnej stanice, ktorá sa má presunúť o kilometer na juh, bude kolmo k nadzemnému koľajisku zaústená podzemná stanica s traťou od Chrlíc. Trať ďalej povedie pod historickým centrom smerom na sever, kde sa napojí na dnešnú trať z Kráľovho Poľa do Tišnova. Tieto úvahy rozvíjali odborníci prvýkrát už pred pol storočím.

Pre varianty dopravného riešenia odborníci spracovali aj podrobnejšie technické riešenie, prepravnú prognózu, spočítali investičné náklady či ekonomické hodnotenie formou analýzy nákladov a prínosov. "Všeobecným prínosom všetkých variantov je zníženie intenzity cestujúcich v centrálnej časti Brna. Vlakový variant umožňuje dopravnú obsluhu nielen Brna, ale aj širšie metropolitné oblasti. Variant ľahkého metra ako úplne segregovaného systému bol vyhodnotený ako ekonomicky neefektívny, naopak vlakové varianty zvýhodňujú skrátenie dochádzky do centra mesta bez nutnosti prestupu."

Do výberu variantu bude ešte hovoriť Správa železníc, Štátny fond dopravnej infraštruktúry a ministerstvo dopravy.

Aj keď sa o variante podpovrchovej dopravy rozhodne tento rok, samotná stavba je otázkou až vzdialenejšej budúcnosti. Pre Brno je prioritou prestavba železničného uzla, ktorá sa má uskutočniť najskôr v rokoch 2028 až 2035 a bude stáť vyše 70 miliárd korún. Napriek tomu je však podzemná dráha pre Brno dôležitou stavbou, pretože povrchová doprava je už teraz v dopravnej špičke preťažená. Električkové spojenie medzi severom a juhom mesta je na hrane kapacitných možností. Na linkách 1 a 12 jazdia veľkokapacitné súpravy v minimálnych intervaloch.

Čítajte tiež:

Autor: Tlačová správa ČTK
Foto: Shutterstock
reklama

Nové

Domy, ktoré dávajú zmysel

Domy, ktoré dávajú zmysel

Zverejnené 18.10. Základom úsporného domu je premyslený koncept, previazanosť a kompatibilita všetkých prvkov a použitia kvalitných materiálov s vynikajúcimi tepelnotechnickými parametrami a dlhou životnosťou. To všetko môže stavebníkom ponúknuť spoločnosť HELUZ,… ísť na článok

Ako to vyzerá s pardubickou hokejovou arénou? Projekt dostal kľúčové povolenie

Ako to vyzerá s pardubickou hokejovou arénou? Projekt dostal kľúčové povolenie

Zverejnené 16.10. Na mieste budúcej najmodernejšej hokejovej haly v Európe je teraz poriadne živo. Zhruba pred mesiacom tu prebehli geologické vrty, ktoré preverili podložia i kvalitu spodnej vody a teraz projekt urobil prvý zásadný krok: developér D+D REAL získal… ísť na článok

Dom s kaviarňou a jogovým štúdiom

Dom s kaviarňou a jogovým štúdiom

Zverejnené 15.10. Dom na Husovom námestí je tradičnou typológiou malomestského radového domu s prejazdom do vlastného hospodárskeho dvora. Rozmanité zadanie si vyžiadalo využiť dispozičné možnosti pôvodného domu na maximum. Totálna prestavba je spoločným projektom… ísť na článok

reklama