Večer otvoril vydavateľ časopisu INTRO Ján Hejhálek, ktorý svoje úvodné slovo poňal osobne aj koncepčne. Zaspomínal na svoje prvé stretnutie s architektom Petrom Hájkom a pripomenul cestu, vďaka ktorej sa Hájek postupne stal súčasťou redakčnej rady časopisu INTRO. Zároveň predstavil ďalšie smerovanie časopisu. Zaznela dôležitá zmena: jednotlivé čísla by mali byť v nasledujúcich rokoch pripravované formou kurátorov, vždy pre konkrétnu tému. Ambíciou je ísť viac do hĺbky, ponúknuť rôzne autorské perspektívy a otvoriť časopis širšej odbornej debate.
Martin Žižka prehovoril o stavaní z hliny a slamy
Hlavný program večera bol rozdelený do troch zhruba dvadsaťpäťminútových blokov, ktorými sprevádzala architektka Tereza Šváchová. Prvým výrazným hosťom bol architekt Martin Žižka, architekt a kurátor čísla INTRO 29 (Hlina). Vo svojej diskusii hovoril o skúsenostiach zo štúdia Herzog & de Meuron ao ich prenose do práce s tradičnými materiálmi, predovšetkým s hlinou a drevom. Otvoril aj tému domov zo slamených panelov – ich budúcnosti v Česku i vo svete – a upozornil na to, že hlinená architektúra sa postupne posúva z okraja záujmu do architektonického mainstreamu.
Tereza Šváchová predstavila architektúru Japonska aj Hongkongu
Nasledovala prednáška Terezy Šváchovej, ktorá ponúkla osobný pohľad na architektúru cez cestovanie. Podelila sa o skúsenosti z Japonska, Hongkongu a Taipei a ukázala, ako odlišné kultúrne prostredie formuje prístup k priestoru, mierke i detailu. Zaujalo nás napríklad rozprávanie o tradičných bambusových lešeniach, ktoré sú pre Hongkong typické. Práve tieto lešenia sa nedávno dostali do centra pozornosti v súvislosti s rozsiahlym požiarom a otvorili debatu o bezpečnosti a zmysle zachovávania tradičných stavebných postupov. Ako už však prebehlo aj v českých médiách, v prípade Hongkongu nešlo primárne o samotné bambusové lešenia, ale o dlhodobo zlý technický stav a statiku budovy. Ako sama architektka zdôraznila, tieto lešenia nie sú len stavebným prvkom, ale aj dôležitou súčasťou miestnej kultúry a tradície – svojím spôsobom kultúrnou pamiatkou, ktorá k Hongkongu neodmysliteľne patrí.
O svojich projektoch prehovoril aj Martin Hejl
Tretí blok večera patril práci s výstavami a inštitúciami. Hosťom bol architekt Martin Hejl zo štúdia Loom on the Moon, autor okrem iného architektonického riešenia novej expozície „Mesto v čase“ v Múzeu Prahy na Florencii. Hejl hovoril o tom, ako výstavné inštalácie vznikajú – o dlhom hľadaní formy, o spolupráci s kurátormi a historikmi aj o tom, že výsledná podoba sa často rodí až počas práce priamo v priestore. Spomenul tiež aktuálny projekt Kultúrneho a kreatívneho centra na hrade Loket, ktorý sa ešte len rozbieha a je koncipovaný ako dlhodobý proces postupnej premeny historického miesta na živé kultúrne centrum.
Na záver došlo na prehliadku areálu
Potom nasledovala už úplne neformálna časť s občerstvením, počas ktorej sa rozbehli rozhovory medzi architektmi, redaktormi, študentmi i hosťami z ďalších odborov. Práve táto uvoľnená rovina potvrdila, že INTRO TALKS nie sú len sériou prednášok, ale predovšetkým platformou na stretávanie a otvorený dialóg.
Na záver programu prišla komentovaná prehliadka areálu s Petrom Hájkom, ktorý sa na opravách statku vo Voděradkách sám podieľal. Ponúkol pohľad na jeho minulosť, súčasný život aj to, kam by sa mohol ďalej vyvíjať a pekne tým uzavrel oficiálnu časť večera.
Predvianočný večer vo Voděrádkách tak znova pripomenul, že architektúra nevzniká len v ateliéroch a na výkresoch, ale predovšetkým v rozhovoroch, vzťahoch a v dlhodobej práci s miestami, ktoré majú svoj príbeh.







