Xella.sk: výrobca stavebného materiálu Ytong
vyhľadávanie
Dnes je 8.12.

Slovensko stojí na prahu zelenej transformácie. Kľúčové bude využitie vodnej energetiky a biomasy

Zverejnené: 12. 3. 2025

Slovensko vlani v októbri urobilo prvé kroky k aktualizácii Národného energetického a klimatického plánu. Do roku 2025 by sa obnoviteľné zdroje energie mali podieľať na celkovej energetickej spotrebe na Slovensku jednou štvrtinou. Tento cieľ je súčasťou širšej stratégie Európskej únie, ktorá usiluje o zníženie emisií skleníkových plynov o 55 % do roku 2030 a dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Ako európska legislatíva mení trh s energiami či správanie spotrebiteľov? A je splnenie týchto cieľov vôbec reálne? I na tieto otázky odpovedá vo svojom komentári Radek Mikulášek, obchodný manažér spoločnosti Enbra v oblasti energetiky.

Zdroj: Steve Tritton, shutterstock

V aktualizácii kľúčovej stratégie, ktorá vlani v októbri vstúpila do medzirezortného pripomienkového konania, navrhlo ministerstvo hospodárstva 25 % podiel obnoviteľných zdrojov energie na celkovom národnom mixe. Pôvodnou ambíciou Slovenska bolo, aby OZE do konca dekády pokrývali 19,2 % spotreby energií v elektroenergetike, vykurovaní a doprave. Štát po niekoľkých aktualizáciách následne navrhol zvýšiť túto hranicu na hodnotu 25 %.

Tieto európske legislatívne zmeny majú a budú mať na tuzemský trh s energiami zásadný dopad. Ak dôjde k efektívnemu prijatiu všetkých opatrení, je možné očakávať výraznejšiu podporu obnoviteľných zdrojov zo strany štátu, a to predovšetkým formou investičných stimulov. Najnovšie odhady o rozsahu investícií do obnoviteľných zdrojov hovorili o hodnote 4,3 miliardy eur do roku 2030. Pre výrobcov a dodávateľov technológií, ako sú fotovoltické panely, tepelné čerpadlá alebo batériové úložiská, to môže znamenať rastúci dopyt a nové obchodné príležitosti.

Vyššie investície budú mať silný vplyv na správanie spotrebiteľov

Záujem o zariadenia pracujúce s obnoviteľnými zdrojmi energie v posledných rokoch skutočne stúpa, čo je zrejmé napríklad na náraste inštalácií fotovoltických systémov alebo na rastúcom dopyte po energeticky úsporných riešeniach v domácnostiach aj priemysle. Tento trend je poháňaný nielen rastúcimi cenami energií a ekologickým uvedomením spotrebiteľov, ale aj technickým pokrokom, ktorý zlacňuje tieto technológie a zvyšuje ich efektivitu.

Zdroj: elmar gubisch, shutterstock
Zdroj: elmar gubisch, shutterstock

Inklinácia k solárnej energii sa u pomerne slušnej časti trhu dá pozorovať už v súčasnosti. Aktuálne európske dáta inštitútu Ember hovoria o tom, že podiel fotovoltiky na výrobe elektriny v Európskej únii bol vlani jedenásťpercentný. Teda prvýkrát vyšší než podiel uhoľných elektrární, ktoré vyprodukovali iba necelú desatinu celkového energetického mixu. V roku 2024 okrem iného klesol aj celkový podiel energie z fosílnych zdrojov. Naopak, rozširovanie tých obnoviteľných prispelo k tomu, že dosiahli takmer polovicu celkovo vyrobenej energie, a zároveň najvyšší podiel v energetickej histórii, konkrétne 47 percent.

Nové úniové ciele budú mať zásadný vplyv na slovenských spotrebiteľov a pravdepodobne ovplyvnia ich správanie, a to najmä v oblasti investícií do energeticky úsporných zariadení. Vyšší podiel obnoviteľných zdrojov na trhu povedie k vyššej dostupnosti týchto technológií a ich ďalšiemu zlacneniu, čo môže spotrebiteľov motivovať na ich obstaranie.

Navyše je možné očakávať, že nové ciele podporia väčšiu osvetu a vzdelávanie o možnostiach obnoviteľných zdrojov, čo pomôže zbúrať predsudky a bariéry, ktoré niektorí spotrebitelia voči týmto technológiám doteraz majú. Na Slovensku aj v Česku je možné navyše očakávať rastúcu popularitu lokálnych zdrojov energie a komunitných projektov, ktoré môžu hrať kľúčovú rolu pri napĺňaní týchto environmentálnych záväzkov.

Splnenie cieľa? Záležať bude na efektívnom fungovaní štátu

Naplnenie všetkých klimatických záväzkov do roku 2030 bude pre Česko aj Slovensko výzvou, ale nie je to nereálne. V oboch krajinách je však potrebné výrazne urýchliť legislatívne procesy, zjednodušiť administratívu a podporiť investície do rozvoja infraštruktúry, najmä v oblasti obnoviteľných zdrojov.

Česko má veľký potenciál vo fotovoltike a geotermálnej energii, zatiaľ čo Slovensko môže ťažiť z rozvoja vodných elektrární a biomasy. Kľúčom bude aj efektívne využitie európskych dotačných programov, napríklad z fondu obnovy. Ak sa podarí odstrániť administratívne prekážky a zabezpečiť potrebné financovanie, môžu obe krajiny splniť stanovený cieľ. Okrem toho budú zásadné aj investície do výskumu a vývoja nových technológií, vzdelávanie spotrebiteľov a podpora decentralizovanej energetiky, ktorá umožní lepšie využiť lokálne zdroje.

Súvisiace články:

Autor: Tlačová správa
Foto: Viď popisky
reklama

Nové

Najväčšia súvislá vertikálna záhrada v Česku: Unikátny vedecký projekt ukazuje nové možnosti, ako vyriešiť tepelné ostrovy

Najväčšia súvislá vertikálna záhrada v Česku: Unikátny vedecký projekt ukazuje nové možnosti, ako vyriešiť tepelné ostrovy

Zverejnené 6.12. V CTParku Prague North bola dokončená najväčšia súvislá vertikálna záhrada v Česku (cca 1 300 m²) a jedna z najväčších svojho druhu na svete. Na ploche záhrady rastie viac ako 45 000 rastlín rôznych druhov, ktoré boli starostlivo vybrané vedcami… ísť na článok

Tancujúci dom – ikona modernej Prahy

Tancujúci dom – ikona modernej Prahy

Zverejnené 5.12. Tancujúci dom, ktorý sa nazýva Ginger and Fred, je jednou z tých pražských stavieb, okolo ktorých jednoducho nejde prejsť bez povšimnutia. Vyrástol na rohu Rašínovho nábrežia a Jiráskovho námestia vďaka nápadu Václava Havla a odvahe architektov… ísť na článok

Udržateľná výstavba rastie hlavne vďaka súkromným firmám. Verejný sektor plní iba nutné minimum

Udržateľná výstavba rastie hlavne vďaka súkromným firmám. Verejný sektor plní iba nutné minimum

Zverejnené 4.12. Stav udržateľnej výstavby ťahajú predovšetkým súkromné investície, štát a verejný sektor zostávajú v role pozorovateľa. Asi tak by sa dal opísať aktuálny stav zelených budov na Slovensku. Pribúdajú síce objekty s nižšou spotrebou energií aj… ísť na článok

reklama