Zakrivená fasáda obložená rybími kosťami – aj takto môže byť poňaté kongresové centrum
Kľukatá budova s výhľadom na novozélandskú rieku Avon sa má vyhnúť bežnému vzhľadu „veľkej krabice“ konferenčných centier. Kongresové a výstavné centrum Te Pae zahŕňa sálu a výstavné priestory s kapacitou 2 000 miest, ako aj priestory na stravovanie a zasadacie miestnosti.
Woods Bagot a Warren & Mahoney posunuli tieto funkčné oblasti do stredu a lemovali okraj budovy presklenými foyermi, ktoré rámujú výhľady von. „Na rozdiel od konvenčných kongresových centier, ktoré majú tendenciu byť všeobecným „veľkým boxom“, je budova menšia a zabalená do tekutej fasády,“ povedal Woods Bagot.
S odkazom na dedičstvo predkov
Podobne ako pri rekonštrukcii, ktorá nasledovala po zemetrasení v Christchurch v roku 2011, aj dizajn kongresového a výstavného centra Te Pae súhlasí s dedičstvom pôvodných obyvateľov Nového Zélandu.
Dláždený exteriér centra, nepravidelné zakrivené časti a okná, ktoré pretínajú jeho tvar, odkazujú na spletené korytá Canterburských plání a podobu južných Álp na Novom Zélande – obe dôležité miesta v histórii Ngāi Tahu. Architekti sa rozhodli integrovať zariadenie do centra mesta a otočili ho aj tvárou k rieke – geniálny ťah pre novú mestskú citlivosť Christchurchu. Hlavný vchod sa otvára na Oxford Terrace a umožňuje návštevníkom ľahký prístup k novému nábrežiu Te Papa Ōtākaro / okrsku rieky Avon. Pri minimalizovaní vplyvu hmoty budovy je dizajn Te Pae schopný hostiť až 2 000 delegátov naraz.
Mnohé kongresové centrá vyzerajú a pôsobia ako malé letiská – dlhé chodby bez prirodzeného svetla, preplnené nápismi, obrazovkami a ľuďmi. Te Pae je iné. Väčšina pohybu ľudí sa odohráva v oblastiach, ktoré sa zdajú byť takmer organické. Chodby sú plné prirodzeného svetla a výhľad z nich je na všetky strany.
Foyer Kongresového a výstavného centra Te Pae sa rozprestiera tak, že tvorí „organickú cestu“ okolo južnej strany budovy, kde eskalátory a schody vedú až do posluchárne a k jednotlivým sálam. Vo vnútri posluchárne sa zakrivené formy exteriéru budovy odrážajú v širokých bielych paneloch, ktoré pokrývajú steny.
„Takmer 43 000 fasádnych dlaždíc – v piatich variáciách, individuálne očíslovaných a umiestnených – evokuje rozľahlé riečne krajiny, ktoré tvorili Canterburské pláne,“ dodal Woods Bagot.
Námestie sa spája so vstupmi do centra, ktoré vedú do svetlého foyeru s ryhovanými drevenými stenami a veľkou recepciou vyrobenou z kameňa.
Kongresové centrá tiež pravidelne nereagujú na svoje miesto a sú nezhovievavé. Tu architekti pristupovali k návrhu obzvlášť citlivo k miestu. Mendes hovorí, že začlenenie Te Pae do rôznych nuancií mesta je nesmierne dôležité pre miestnu vitalitu a delegátov zúčastňujúcich sa podujatí, z ktorých mnohým Te Pae ponúkne svoj prvý zážitok z Christchurchu. „Zvnútra za vás spravujú zarámované pohľady von. Pohľad z konferenčnej miestnosti späť na Katedrálne námestie; otvorenie na Victoria Square; naklonenie sa k rieke – to boli veľmi špecifické pohyby, vďaka ktorým budova silne zasiahla do toho, čo je okolo nej.“
A na záver slovami architekta Mendesa: „Myslím si, že práve to je na projekte špeciálne, po príchode návštevníkov privíta vrelý a príjemný zážitok prostredníctvom jedinečného príbehu, ktorý spája ľudí a dané miesto.“
1) Zdroje:
https://www.archdaily.com/980871/te-pae-christchurch-convention-and-exhibition-centre-woods-bagot-plus-warren-and-mahoney
https://www.dezeen.com/2022/05/16/te-pae-convention-centre-woods-bagot-warren-mahoney/
Čítajte tiež: