Xella.sk: výrobca stavebného materiálu Ytong
vyhľadávanie
Dnes je 15.9.

Nová hlavná stanica v Brne. Aká bude jej podoba?

Zverejnené: 3. 4. 2025

V Česku sa s novými stanicami doslova roztrhlo vrece. Po modernizácii pražskej hlavnej stanice či plzenskej stanice prichádza na rad Brno. Druhé najväčšie mesto Českej republiky sa tak konečne dočká nového dopravného srdca, ktoré spojí rýchle železnice s mestskou hromadnou dopravou a zlepší cestovanie pre tisíce obyvateľov aj turistov. Vizualizácie sú viac ako sľubné.

Brno sa dočká modernizácie celého železničného uzla. Stavebné práce by mali začať v roku 2025. Autor: © Benthem Crouwel Architects

Projekt novej brnenskej stanice je kľúčovou súčasťou rozsiahlej modernizácie železničného uzla v rámci projektu Europoint Brno. Jeho cieľom je nielen uľahčiť prestupy medzi rôznymi druhmi dopravy, ale aj podporiť ďalší rozvoj mesta. Cestujúci sa môžu tešiť na presunutie nástupíšť bližšie k Bubeníčkovej ulici, čo spolu s novým podchodom výrazne skráti cestu medzi vlakom a električkou. Práce na výstavbe by mali začať v roku 2028 a dokončenie je plánované na rok 2035.

Kto stojí za architektonickým návrhom?

Podobu novej hlavnej stanice, ktorá vznikne zhruba v polohe dnešnej dolnej stanice za ÚAN Zvonařka, navrhlo holandské štúdio Benthem Crouwel Architects v spolupráci s West 8. Výstavba prebehne z veľkej časti „na zelenej lúke“, čo umožní rýchlejšiu realizáciu projektu. Pre lepšiu predstavu, ako bude stanica vyzerať, si môžete prejsť vydarenú vizualizáciu, ktorú nájdete na cobude.brno.cz.

Nová brnenská hlavná stanica vznikne na základe návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects, ktoré už stojí za projektmi  rotterdamskej stanice a rozsiahlej rekonštrukcie hlavnej stanice v Amsterdame. Autor: © Benthem Crouwel Architects
Nová brnenská hlavná stanica vznikne na základe návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects, ktoré už stojí za projektmi rotterdamskej stanice a rozsiahlej rekonštrukcie hlavnej stanice v Amsterdame. Autor: © Benthem Crouwel Architects

Nová stanica bude modernejšia, funkčnejšia a tichšia

Nová brnenská stanica prinesie modernú architektúru inšpirovanú svetovými projektmi a dostatok priestoru pre plynulú prevádzku. Cestujúci sa tak už nebudú musieť stretávať s oneskorením kvôli obsadeným nástupištiam. Nový bulvár prepojí stanicu s centrom mesta a vizuálne nadviaže na katedrálu svätého Petra a Pavla. Zároveň sa počíta s minimalizáciou hlukového zaťaženia, čo zvýši komfort nielen cestujúcich, ale aj obyvateľov v okolí. Kľúčovým prvkom bude aj bezbariérové riešenie, ktoré umožní pohodlný pohyb všetkým. Návrh nových budov je koncipovaný s dôrazom na udržateľnosť – počíta sa s využitím obnoviteľných zdrojov energie, ako sú fotovoltika alebo solárne kolektory.
Nový bulvár spojí hlavnú stanicu s centrom Brna a zároveň ponúkne krásne výhľady na ikonickú katedrálu svätého Petra a Pavla. Autor: © Benthem Crouwel Architects
Nový bulvár spojí hlavnú stanicu s centrom Brna a zároveň ponúkne krásne výhľady na ikonickú katedrálu svätého Petra a Pavla. Autor: © Benthem Crouwel Architects
V rámci projektu sa počíta s využitím zelených striech, ktoré nielen spríjemnia prostredia, ale tiež pomôžu s reguláciou teploty a zadržiavaním dažďovej vody. Autor: © Benthem Crouwel Architects
V rámci projektu sa počíta s využitím zelených striech, ktoré nielen spríjemnia prostredia, ale tiež pomôžu s reguláciou teploty a zadržiavaním dažďovej vody. Autor: © Benthem Crouwel Architects

Súčasťou bude terminál pre autobusovú dopravu

Súčasťou novej stanice bude moderný terminál pre autobusovú dopravu s napojením na linky MHD. Nová poloha stanice umožní prirodzený rozvoj plánovanej štvrti Trnitá a zlepší dopravnú dostupnosť. Hlavnou výhodou bude napojenie na plánovanú vysokorýchlostnú trať medzi Prahou, Brnom a Ostravou.

Nová brnenská stanica v číslach

• Predpokladané dokončenie: 2035
• Celková investícia: 16 miliárd Kč
• Celkový projekt Europoint Brno: 73 miliárd Kč
• Denne odbavených cestujúcich: 115 tisíc/denne
• Napojenie na vysokorýchlostnú trať: Praha – Brno – Ostrava
• Plocha stanice: 100 000 m²
• Počet koľajísk: 14

Čo bude so starou stanicou?

Vlastníkom dočasnej budovy, ktorá je už roky v nevyhovujúcom stave, je v súčasnej dobe štátna akciová spoločnosť České dráhy, ktorá bude tiež rozhodovať o jej ďalšom využití. Možností je mnoho – budova by mohla prejsť rekonštrukciou a premeniť sa na moderné obchodné centrum s obchodmi, reštauráciami a kanceláriami. Ďalším variantom je premena na kultúrny priestor, napríklad galériu alebo múzeum podľa vzoru slávneho Múzea Orsay v Paríži. Inšpiráciou môže byť aj Rotterdam, kde bývalá stanica ožila ako rušný foodhall ponúkajúci pestrú škálu gastronomických zážitkov.

Brno sa stále mení

Brno nikdy nespí a neustále sa mení k lepšiemu. Okrem novej hlavnej stanice sa v meste pripravujú ďalšie významné projekty, ktoré modernizujú jeho tvár a spríjemňujú život jeho obyvateľom. Už teraz sa stavia multifunkčná hala Arena Brno. Tá prinesie mestu nové možnosti športového i kultúrneho vyžitia. Veľkým krokom vpred bude aj Janáčkovo kultúrne centrum, ktoré ponúkne špičkové zázemie pre milovníkov hudby a kultúry. A to je len malý zlomok toho, na čo sa jeho obyvatelia a návštevníci budú môcť v nasledujúcich rokoch tešiť. Vizualizácie boli použité so súhlasom Benthem Crouwel Architects.

Zdroje:
Tento článok vychádza z informácií dostupných na oficiálnom webe mesta Brna cobude.brno.cz, ktorý prináša prehľad plánovaných projektov a budúceho rozvoja mesta.

Čítajte tiež:

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Viď popisky

Tématické odbory

reklama

Nové

Ako vybrať tienenie do interiéru? Veľký prehľad

Ako vybrať tienenie do interiéru? Veľký prehľad

Zverejnené 11.9. V dnešnej dobe má každá moderná domácnosť ako súčasť svojho vybavenia nejaký druh tieniacej techniky. Čo sa týka energetickej efektivity a zabráneniu prehrievania interiéru, tak tu jednoznačne vedie exteriérová tieniaca technika, ktorá zamedzí… ísť na článok

Trápi vás horko v podkroví? Farba strešnej škridly za to väčšinou nemôže

Trápi vás horko v podkroví? Farba strešnej škridly za to väčšinou nemôže

Zverejnené 9.9. Využívanie podkrovných priestorov na bývanie je častou voľbou najmä v prípade novostavieb na menších pozemkoch alebo pri rekonštrukciách starších domov, kde je potrebné efektívne pracovať s obmedzeným priestorom aj rozpočtom. Vďaka šikmej streche je… ísť na článok

Estetika svetla: sklenené aj plastové svietidlá OSMONT pre moderné interiéry aj exteriéry

Estetika svetla: sklenené aj plastové svietidlá OSMONT pre moderné interiéry aj exteriéry

Zverejnené 15.9. Spoločnosť OSMONT sa radí medzi popredných českých výrobcov interiérového a exteriérového osvetlenia. Vďaka takmer štyridsaťročnej tradícii, dôrazu na ručné spracovanie, modernému dizajnu a kvalitným materiálom – ako je opálové sklo TRIPLEX OPAL… ísť na článok

reklama