Central Business District Praha alebo tiež Nová Masaryčka je plánovaný komplex multifunkčných objektov v centre Prahy, ktorý by mal byť dokončený do roku 2025. Ambiciózny projekt pripravuje spoločnosť Penta Real Estate v spolupráci s Českými dráhami a Správou železníc. Na návrh pražského Central Business District bola vyhlásená v roku 2014 architektonická súťaž, ktorú vyhralo britské štúdio Zaha Hadid Architect, ktoré v roku 1980 založila architektka irackého pôvodu Zaha Hadid. Víťazný návrh rešpektuje históriu územia a existujúcu zástavbu a zároveň vytvorí ojedinelé architektonické dielo, ktoré sa stane neoddeliteľnou súčasťou modernej Prahy. [1]
Prvá dáma architektúry alebo kráľovná krivky
Tvorba Zahy Hadid, prezývanej „kráľovná krivky", je považovaná za zástupkyňu dekonštruktivistickej architektúry, ktorá sa vyznačuje nepravidelnosťou tvarov a nepredvídateľnosťou. V roku 2004 dostala ako prvá žena v histórii prestížnu Pritzkerovu cenu za architektúru. V roku 2008 ju časopis Forbes zaradil medzi 100 najvplyvnejších žien sveta. Jej prvým realizovaným projektom bola v roku 1993 hasičská stanica vo Weili nad Rýnom v Nemecku. Medzi jej najvýznamnejšie realizácie možno zaradiť Centrum súčasného umenia v americkom Cincinnati, Riverside museum v Glasgowe, sídlo prístavnej správy v Antverpách či napríklad kancelária spoločnosti BMW v Lipsku.
Mierny odklon od pôvodného plánu
Pôvodný návrh nedávno zosnulej architektky Zahy Hadid počítal s vybudovaním ôsmich samostatných objektov na nezastavaných plochách v okolí Masarykovej stanice a autobusovej stanice Florenc. Návrh bol vybraný pre jeho vysokú urbanistickú aj architektonickú kvalitu. Urbanistický návrh dáva územiu nápaditý systém nových verejných priestranstiev rozmanitého charakteru. Dominantou celej stavby za približne sedem až desať miliárd českých korún má byť tzv. "Zlatá veža" - čiastočne presklená kancelárska budova.
Odvážny projekt rozdelil verejnosť na dve skupiny, podobne ako napríklad Tancujúci dom. Nakoniec bolo tento rok v auguste oznámené, že sa bude z návrhu Zahy Hadid realizovať iba časť, a to tá priamo pri Masarykovej stanici. Oproti pôvodnému návrhu bude pomyselná zlatá veža mierne znížená. Na priestor pod magistrálou má byť vypísaná nová architektonická súťaž. [2]
Prínos revitalizácie
Vďaka novému zastrešeniu koľajiska Masarykovej stanice vznikne rýchla väzba medzi ulicami Na Florenci, Hybernská a Opletalová. Na zastrešení koľajiska vznikne verejný priestor s parkom, ktorý bude slúžiť nielen ako bezbariérové nástupište, ale bude mať aj rekreačné a spoločenské využitie. Stanica bude tiež rozšírená o nové nástupište, ktoré zaistí dostatočnú kapacitu trati pre vlaky na Letisko Václava Havla a do Kladna. Výstavbou nového bloku pozdĺž Masarykovej stanice bude definovaný profil ulice Na Florenci, ktorá sa tak premení na mestskú triedu s prevádzkami v parteri budov. A to nie je zďaleka všetko. Pri autobusovej stanici Florenc vznikne nové námestie, ktoré sa stane reprezentatívnym vstupom do mesta z tohto vyťaženého dopravného uzla. [1]
Projekt s dôrazom na ekológiu
Projekt Masaryčky počíta okrem iného aj s využívaním obnoviteľných zdrojov - na streche budú umiestnené zariadenia na získavanie a ďalšie využívanie slnečnej energie. Ďalším zo štandardov nového projektu bude šetrné zaobchádzanie s pitnou vodou. Spotreba vody bude riešená zachytávaním a hospodárením s dažďovou vodou zo striech. Projekt tiež spĺňa najprísnejšie kritériá certifikácie LEED, ktorej budovy majú nižšie prevádzkové náklady, produkujú menej odpadu, spotrebúvajú menej energie a vody. [3]
Zdroje:
[1] www.pentarealestate.com
[2] idnes.cz
[3] www.masaryckaspojuje.cz