Woodplastic - výrobca kvalitných
WPC terás, plotov a obkladov
vyhľadávanie
Dnes je 23.10.

Tehliari prešli cez pandémiu koronavírusu víťazne. Poučenie do budúcnosti

Zverejnené: 30. 9. 2021

Pandémia je signálom, že nečakané a nepravdepodobné je hmatateľnejšie, než ktokoľvek predtým predpokladal. Pre mnohých to bola horká realita: bolestivá, nákladná, stále nevyriešená. Iným pandémia ponúkla nepredvídateľnú a nečakanú príležitosť; takú, ktorú sa firmy snažili využiť.

Rodinný dom zo systému HELUZ

Dodajme, že s pandémiami alebo epidémiami zápasí ľudstvo odjakživa. Avšak zatiaľ čo v minulosti boli prenosné choroby hlavne problém zdravotný a samozrejme aj osobný či rodinný, od roku 2019 je to hlavne problém politický. A politici si pri pandémii viditeľne užívajú: volebné sľuby sú odhodené, aj tie, o ktoré nikto nestál. A predstiera sa najvyššie nasadenie v boji s pandémiou.

Na úrovni firiem sa vedúci pracovníci zmierujú s tým, že zmeny v stratégii, riadení, prevádzke a rozpočtových prioritách vyvolané pandémiou tu už zostanú. Prichádzajú zrýchlené investície do digitálnych technológií, transformácia a využívanie cloudových úložísk dát. Ako na to reagovali výrobcovia pálených tehál, načrtne nasledujúca tlačová správa tehliarskeho zväzu Čiech a Moravy, ktorú sme redakčne upravili pri zachovaní pôvodného obsahu.

Globálny dopad

Mohlo by sa zdať, že stavebníctvo je lokálny biznis, ktorého sa globálne starosti príliš netýkajú. Opak je však pravdou. Hlavné príčiny súčasného strmého rastu cien stavebných materiálov majú svoje korene práve na svetových trhoch. Napríklad drevo, ktorého sa po podkôrnikovej kalamite všade váľajú kubíky, náhle zdraželo o desiatky percent. Prečo? Platí ešte zákon ponuky a dopytu?

Áno, platí. Lenže nejde len o tuzemský dopyt, ale hlavne o dopyt amerických a čínskych firiem. Tie využili situáciu a kupujú doslova všetko, čo sa dá a na cenu sa príliš nepozerajú. Všetko vozia do svojich domovských krajín.

Oproti tomu dovoz, napríklad z Číny, často kolabuje. Hneď ako sa v roku 2020 ukázal celosvetový rozsah šírenia koronavírusu, čínske úrady prijali rázne opatrenia a vyhlásili karanténu. Následne boli zastavené výrobné prevádzky vo viac ako 20 provinciách a mestách. Tieto oblasti pritom vytvárali vyše 80% hrubého domáceho produktu Číny a 90% jej vývozu. Pandémia, ktorá od začiatku minulého roka zachvátila svet, tak spôsobila nebývalý rozvrat: zavrela podniky, donútila mnoho spoločností prijať zásady práce na diaľku a rozvrátila globálne trhy, ktoré sa doteraz nespamätali. A aj keď veľa prevádzok odvtedy obnovilo chod, je jasné, že sa globálne dodávateľské reťazce a finančné trhy budú ešte dlho konsolidovať, ak sa vrátia vôbec do pôvodného stavu.

Spomínaná pandémia tak mnohým spoločnostiam ukázala, do akej miery je ich dodávateľsko-odberateľský reťazec stabilný a pripravený fungovať vo svojom geografickom regióne.

Ilustračná foto: HELUZ
Ilustračná foto: HELUZ

Firmy museli reagovať

Pred dvoma rokmi relatívne málo vedúcich pracovníkov považovalo za dôležité zaoberať sa krízovým riadením, reguláciou nákladov, odolnosťou pracovnej sily, inováciami alebo riadením peňažných tokov. Dnes ale vrcholoví manažéri rozprávajú iný príbeh. Mnohí zdôrazňujú štyri kľúčové poznania, ktoré pomôžu organizáciám reagovať na krízy a zmeny. Celkovo by sme to mohli označiť ako poučenie ESG (vychádza z anglických slov Environmental, Social a Governance), ide teda o sociálne zodpovedné investovanie s ohľadom na životné prostredie. To, ako spoločnosti reagovali a ďalej sa prejavujú počas súčasnej pandémie, ukazuje cestu aj pre prekonávanie budúcich kríz. Zhrňme tieto reakcie do nasledujúceho poznania:

Poznanie prvé: Digitálna transformácia nikdy nerieši len technológiu

Prispôsobivosť sa stala vo výrobe doslova povinnosťou a rýchlosť prekotných zmien sa stala normou. Pandémia urýchlila v mnohých firmách digitálnu transformáciu. Zároveň s tým ale prebieha niečo väčšie a dlhodobejšie než krízové riadenie.

Pred pandémiou mnoho firiem zdanlivo nedôverovalo vlastným technologickým schopnostiam a pochybovalo o zručnostiach vlastných pracovníkov. Avšak v často chaotických nariadeniach vlády sa tieto obavy ukázali ako z veľkej časti neopodstatnené. Vedúci pracovníci začali viac dôverovať tomu, čo dokážu technológie a presadzujú ďalšiu digitálnu transformáciu. Minulé prekážky digitálnej implementácie boli bez okolkov odsunuté nabok a tí, ktorí sa pohli z miesta ako prví, sa dočkali takmer okamžitých výsledkov. Raketovo vzrástli tiež obavy o kybernetickú bezpečnosť. Pandémia COVID-19 aj z tohto pohľadu a navždy zmenila fungovanie firiem po celom svete a ukázala manažmentom, že kľúčom k ich úspechu sú ich vlastní zamestnanci. Spýtali sme sa predstaviteľov výrobcov pálených tehál, ako sa zmenili ich firmy počas pandémie:

Kamil Jeřábek, konateľ českej spoločnosti Wienerberger s.r.o.: „Potešilo ma, ako tak veľká spoločnosť, ktorá má viac než tisíc zamestnancov, dokázala pružne reagovať na stále sa meniace a niekedy zmätočné direktívy, ktoré nám vláda neustále servíruje. Podarilo sa to vďaka vytvoreniu krízového štábu, ktorý riešil ad hoc prichádzajúce zmeny. Výsledkom bolo, že sa nás Covid z hľadiska výroby vlastne ani nedotkol. Výroba pokračovala stále podľa plánu aj vďaka vysokému stupňu automatizácie a robotizácie. Vo vnútri firmy sme ale zaviedli také opatrenia, aby sa ľudia čo najmenej stretávali, vrátane home office, virtuálnych stretnutí a porád. Zamestnanci všetky opatrenia bez výhrad akceptovali. Wienerberger z krízy vyšiel obohatený o nové možnosti a prístupy.”

Jan Smola, riaditeľ a prokurista HELUZ cihlářský průmysl v.o.s.: „To, čo prišlo, nemohol nikto očakávať. Donútilo nás to zo dňa na deň prejsť na home office. Podarilo sa nám počas troch dní všetko zorganizovať. Spočiatku sme sa obávali, že klesne produktivita práce. Nestalo sa. Overili sme si pripravenosť našich IT systémov a všetko fungovalo tak, že verím, že to zákazníci nijako nepocítili. Výroba bezozvyšku plnila všetky nariadenia, ktoré z hľadiska epidemiologickej situácie museli byť dodržané. Výhodou vysokej automatizácie našej výroby je, že na jednej zmene sú jednotky ľudí mnohokrát od seba vzdialené desiatky až stovky metrov. Výsledkom bolo, že sme stále zvládali plniť plán.”

Marek Žídek, obchodný riaditeľ KM Beta: „Firma sa výrazne zmenila, pretože sme sa museli pripraviť na to, že naši pracovníci môžu zostať z nariadenia vlády kedykoľvek doma. Každý zamestnanec, ktorý je schopný pracovať z domova, môže. Avšak v prípade výrobných robotníkov nie je práca z domu možná a tak sme hľadali cesty, ako im pomôcť - sprostredkovaním ochranných pomôcok, vytvorením dostatočného priestoru pre zachovanie vzdialenosti medzi jednotlivými pracovníkmi, oddelením zmien. Permanentne tiež prehlbujeme automatizáciu a znižujeme tak počet pracovníkov. S investíciami sme nepoľavili ani v čase pandémie. Zo začiatku sme sa domnievali, že minulý rok dopadne zle, ale bolo to nad očakávanie dobré. Tento rok je to ešte výrazne lepšie. Trochu nás pribrzdilo tornádo, kedy sme v hodonínskej tehelni nemohli mesiac vyrábať. Z hľadiska výroby tehál sme teraz na kapacitnej hranici našich možností.”

Jan Fiala, predstaviteľ štvrtej generácie rodinnej firmy Cihelny Štěrboholy: „To, čo sa stalo vo firme za posledný rok a pol len podčiarklo zmeny, ktoré sa odohrávajú posledných viac ako desať rokov. Covidový rok ma len utvrdil v tom, čo som vedel. Ani jeden zo zamestnancov, ktorí pracujú na linke, ani raz nezavolal, že je kvôli covidu nejaký problém. Ani jeden neprišiel o pol hodiny neskôr do práce, aby sa vyhováral na covid. Problémy nenastali ani v súvislosti s kontrolami na hraniciach okresov, nikto nie je uviaznutý. Náš pracovný tím je stabilný, lojálny, kompaktný a fungujúci na 100 percent. Hoci bola atmosféra v spoločnosti veľmi zvláštna, zistili sme, že naši zamestnanci s nami ťahajú za jeden koniec. To je veľmi príjemné zistenie. Navyše uplynulý rok skončil v ďaleko lepších číslach, ako sme čakali a ten tohtoročný by ho mohol aj prekonať.”

Poznanie druhé: Covid zmenil správanie zákazníkov

Stres viedol aj k zmene správania zákazníkov na trhu. Od začiatku roka 2020 boli priority vedúcich pracovníkov značne premenlivé a sústredili sa len na internú problematiku, čo nestačí. Dôležité tiež je budovanie siete spokojných zákazníkov, s čím rastie aj dopyt. Výrobcovia, združení v Tehliarskom zväze Čiech a Moravy, zaznamenali aj podstatné zmeny správania na strane zákazníkov, o ktoré sa s našimi čitateľmi rozhodli podeliť:

Kamil Jeřábek, konateľ Wienerberger s.r.o.: „Z toho, čo sa dnes deje, je možné odvodiť aj zmeny v správaní zákazníkov. Nemožnosť cestovať, uzatvorené obchody, reštaurácie a kultúra výrazne znížili možnosti utrácania peňazí. Ľudia sedeli doma a začali premýšľať, čo je potrebné spraviť, opraviť a zmeniť. Predovšetkým v oblasti strešných krytín, ktoré sú do značnej miery o rekonštrukciách, sme zaznamenali výrazné posilnenie dopytu. V oblasti murovacích materiálov sa ani tak neprejavila situácia okolo covidu, ako skôr regulácie súvisiace s tlakom na výstavbu nízkoenergetických domov. U rodinných domov pritom štartovala výstavba na základe stavebných povolení z roku 2019, ktorá sa preliala aj do tohto roku. Aj v prípade bytových domov sa uzatvárajú stavby z roku 2019. Potom prišli obavy veľkých investorov prameniace z neistoty a výstavba týchto domov sa na niekoľko mesiacov takmer zastavila. Hneď ako sme sa naučili s touto situáciou okolo koronavírusu žiť, neistoty zmizli a veľké projekty sa znovu naštartovali, na čo nadviazal opätovný rast dopytu.”

Jan Smola, riaditeľ a prokurista HELUZ cihlářský průmysl v.o.s.:

„Zameriavame sa predovšetkým na individuálnu výstavbu. Aktuálne dopyt prevyšuje kapacity našej výroby. Vnímam to skôr tak, že sa mnohí zákazníci snažia predzásobiť. Nemám pocit, že by sa stavalo výrazne viac.”

Marek Žídek, obchodný riaditeľ KM Beta: „Zákazníci nakupujú výrazne viac než v uplynulých rokoch. Obávajú sa nedostatku a tiež rastu cien, ktoré postihlo celé stavebníctvo. Predzásobujú sa. Viac sa však nestavia z dôvodu nedostatku kapacít stavebných firiem.”

Jan Fiala, predstaviteľ štvrtej generácie rodinnej firmy Cihelny Štěrboholy: „Produkujeme atypický stavebný výrobok – malé plné tehly. Obchodníci nám minulý rok hovorili, že všetci sú doma a ženy nútia svojich manželov k tomu, aby spravili práce, na ktoré predtým nebol čas. Očividne boli úspešné, pretože v predajniach so stavebninami si naše tehly nestačili ani odpočinúť. Tento rok je book ešte väčší a my sa vezieme na jeho vlne. Dodávame aj developerom. Napríklad na jednu stavbu do pražských Měcholup išlo 80 kamiónov. V segmente plnej tehly sa zákazníci nepredzásobujú. Kúpia a stavajú.”

Ilustračné foto: archív Wienerberger
Ilustračné foto: archív Wienerberger

Poznanie tretie: Niektorí zvíťazia, niektorí prehrajú, ale málokto to zvládne sám

Pandémia COVID-19 nezasiahla všetky organizácie a odvetvia rovnako. Táto situácia odráža to, čo niektorí ekonómovia opisujú ako spotrebiteľské prostredie v tvare písmena "K", kde niektorí prosperujú a iní živoria. Najväčšie spotrebiteľské technologické platformy vyrazili vpred, zatiaľ čo ostatné akcie klesajú - a to je len jeden z prejavov tohto rozdelenia. Zdravotníctvo patrí medzi víťazov, rovnako tak telekomunikačné firmy či médiá. Kto je porazený? Cestovný ruch, reštaurácie, hotely, doprava a odvetvia s komplikovanými subdodávateľskými reťazcami, vrátane automobilového priemyslu. A čo stavebníctvo? Naša anketa ukázala, že zatiaľ vyšlo posilnené.

Poznanie štvrté: Zdravie je kľúčom k udržateľnosti

Environmentálna udržateľnosť sa novo prepája s otázkami osobnej bezpečnosti. Podniky objavujú nové výzvy, musia plniť existujúce ciele udržateľnosti, znižovať uhlíkovú stopu, efektívnejšie nakladať s odpadmi a mnoho ďalšieho. Zároveň s tým sa snažia vyhovieť novým požiadavkám na zdravie a bezpečnosť. Do budúcnosti možno očakávať aj ďalšie výzvy.

Súvisiace články:

Autor: Tlačová správa
Foto: Archív firiem

Tématické odbory

reklama

Nové

Neunaviteľný pomocník pri práci – predstavujeme vám rýchlobežné fóliové brány

Neunaviteľný pomocník pri práci – predstavujeme vám rýchlobežné fóliové brány

Zverejnené 20.10. Riešite vo vašej firme problém s častým vozením výrobkov a prechádzaním cez klasické dvere, ktoré je treba neustále otvárať a za sebou zatvárať? Tak by ste mali vedieť o rýchlobežných fóliových bránach Minirol na elektrické ovládanie, ktoré vám… ísť na článok

Zo svojich nových terás vidí rodina v Lelekoviciach ďaleko do údolia

Zo svojich nových terás vidí rodina v Lelekoviciach ďaleko do údolia

Zverejnené 19.10. Dom, záhrada, bazén, terasa – v jednoduchosti je krása. Svoje o tom vedia aj majitelia parcely v Lelekoviciach pri Brne, ktorí si podľa tejto jednoduchej poučky postavili dom, navrhli záhradu a naplánovali stavbu bezúdržbových terás WoodPlastic®. ísť na článok

Nová akustická doska Knauf

Nová akustická doska Knauf

Aktualizované 18.10. Akustické dosky Knauf si za dobu svojej existencie získali značnú priazeň projektantov, o čom svedčí množstvo realizovaných projektov. Teraz prichádza Knauf s ďalšou, v poradí štvrtou akustickou doskou BLUE AKUSTIK, ktorá dopĺňa ponuku týchto… ísť na článok

reklama