GROHE RAPID SLX – PRIPRAVENÝ NA ZAJTRAJŠOK. UŽ DNES.
vyhľadávanie
Dnes je 3.12.

Bývanie môže byť šetrnejšie k prírode aj k peňaženke, podstatný je dlhodobý pohľad

Zverejnené: 3. 2. 2022

Triedite odpad, prestali ste používať jednorazové plasty alebo šetríte vodu pri umývaní riadu? Rovnako môžete pristupovať aj k rozhodnutiam, ktoré sa týkajú vášho bývania. Spoločnosť VELUX sa vo veľkom európskom prieskume pozrela na to, ako sa k bývaniu šetrenejšiemu k prírode stavajú Slováci.

Klíma potrebuje veľké zmeny, ale každý z nás môže začať práve od seba. Platí to, aj keď ide o bývanie. Stavebníctvo je totiž zodpovedné až za 40 % celkových emisií oxidu uhličitého, ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu.

Pre Slovákov je však pri stavbách a prerábkach zatiaľ udržateľnosť až na druhom mieste. Najpodstatnejším faktorom, na ktorý sa pozerajú, je cena. Vyplýva to z nového prieskumu, ktorý u nás uskutočnil analytický inštitút YouGov pre spoločnosť VELUX, dánskeho výrobcu strešných okien.

Cena je prioritou pre 79 % z reprezentatívnej vzorky 1015 Slovákov, ktorí sa do prieskumu zapojili. Cenová výhodnosť sa však nevylučuje s udržateľnosťou vo vzťahu k životnému prostrediu. Najmä z dlhodobého pohľadu je to práve naopak. Ako sa teda rozhodovať ekologicky a zároveň ekonomicky?

Stavte na kvalitu

Známy aforizmus hovorí: „Nie sme takí bohatí, aby sme si mohli kupovať lacné veci.“ Skutočne však platí, že čím zriedkavejšie musíte niečo vymeniť, tým menej zaťažujete nielen prírodu, ale aj svoju peňaženku.

Z finančného hľadiska ušetríte náklady na častejšie nákupy, ale aj prácu pri renováciách. Pri položkách ako podlahy, vstavané skrine či okná nejde o nič zanedbateľné. Vydržia vám desaťročia alebo ich budete musieť po dekáde vymeniť?

Dôkladne vybraté, nadčasové a najmä kvalitné veci či materiály, ktoré vám môžu slúžiť čo najdlhšie, sú preto najrozumnejšou voľbou z oboch hľadísk.

Sledujte pôvod materiálov

Podľa prieskumu je pre polovicu opýtaných podstatné, aby boli produkty a materiály použité pri rekonštrukciách ich domov udržateľné. Za nedôležité to považuje desatina respondentov.

Okrem dlhej životnosti zaváži aj to, odkiaľ pochádzajú použité materiály a či ich výrobné spoločnosti získavajú spôsobom, ktorý prírodné zdroje zachová aj do budúcnosti. Sledovať pritom môžete rôzne certifikáty, napríklad FSC. Takto označené môžu byť len výrobky, ktoré pochádzajú zo zodpovedne obhospodarovaných lesov.

Príkladom sú strešné okná VELUX, ktoré vydržia desiatky rokov. Drevo na ne pochádza výlučne z FSC certifikovaných lesov. Spoločnosť sa navyše zaviazala do roku 2030 zachytiť rovnako veľké množstvo emisií oxidu uhličitého, ako vyprodukovala za celú svoju už viac ako 80-ročnú existenciu. Dosiahnuť to chce ochranou lesov v spolupráci so Svetovým fondom na ochranu prírody.

Dajte veciam druhý život

Takmer polovica Slovákov vylepšuje svoje domovy aspoň raz ročne. Najobľúbenejším typom renovácie je maľovanie, do ktorého sa za posledný rok pustili 4 z 10 opýtaných. Nový dych vašej domácnosti nemusíte dať len nákupom nového nábytku a doplnkov, ale aj úpravou alebo iným využitím toho, čo už máte.

Pri takzvanom upcyclingu pretvárate veci, ktoré by ste inak vyhodili, na niečo znova užitočné alebo pekné. Riešením môže byť nákup vecí z druhej ruky, ktorý sa pozdáva 41 % Slovákov. Internetové bazáre sú plné vecí v perfektnom stave, ktorých sa niekto potrebuje zbaviť, ale vy ich práve zháňate. Navyše ich možno získať za dobrý peniaz.

Čím dlhšie nám veci slúžia, tým menší je negatívny vplyv na životné prostredie, ktorý vzniká pri ich výrobe, doprave a nakoniec likvidácii.

Šetrite energie

Pri pohľade na ceny energií vám musí byť jasné, že ich šetrenie je okrem ekologického hľadiska potrebné aj pre váš rozpočet. Poteší aj to, že náklady na úsporné riešenia majú pri vysokých cenách energií pomerne rýchlu návratnosť.

Aj z prieskumu vyplynulo, že najviac ochotní sú Slováci investovať práve do energeticky úsporných riešení. Až 59 % opýtaných má doma úsporné spotrebiče. V obľúbenosti nasledujú energeticky efektívne okná a izolácie. Približne každá piata slovenská domácnosť má nainštalované zariadenia na šetrenie vody. Najmenej rozšírené sú u nás solárne panely.

Dodržiavať tieto princípy nie je príliš náročné. Čím viac ľudí si ich osvojí, tým väčší môže byť celkový efekt na životné prostredie. „Pochopenie životnosti výrobku a zodpovedného pôvodu materiálov môže znamenať, že naše rozhodnutia v oblasti dizajnu budú mať trvalejší prínos pre našu planétu. Jedným z miest, kde môžeme začať, je náš domov,“ zhŕňa Ondřej Boreš, Public Affairs manager spoločnosti VELUX pre Českú republiku a Slovensko.

Súvisiace články:

Presvetlenie bungalovov s väzníkovým krovom
Automatická ventilácia a tienenie strešných okien od spoločnosti Velux
Unikátny svetlík Velux s bezrámovým zaobleným zasklením
Inteligentné technológie na veľtrhu Coneco bodovali
Je potrebné zmeniť prístup k modernému stavebníctvu
Zdravší domov s Veluxom

Autor: Kolektív autorov
Foto: Archív firmy VELUX
reklama

Nové

Štědrý voucher nastal: Vianočná akcia HELUZ ponúka úsporu až 3900 €

Štědrý voucher nastal: Vianočná akcia HELUZ ponúka úsporu až 3900 €

Zverejnené 2.12. Štedrý voucher HELUZ je po roku zasa tu. A tento rok bude Ježiško ešte štedrejší. K úspore na stavebnom materiáli až 1500 EUR pridáva benefit až 2400 EUR na HELUZ OKNA a dvere. ísť na článok

Elegantná premena obývacej izby s roletami ZOOMTECH so závesmi

Elegantná premena obývacej izby s roletami ZOOMTECH so závesmi

Zverejnené 29.11. V interiérovom dizajne sú tieniace prvky často podceňovaným, avšak hlavným elementom, ktorý zásadne ovplyvňuje atmosféru v miestnosti. Správne zvolené tienenie má kľúčový vplyv nielen na estetiku, ale tiež na funkčnosť interiéru. ísť na článok

Bazénový program Mountfield spolieha na tepelnú izoláciu ThermoWhite

Bazénový program Mountfield spolieha na tepelnú izoláciu ThermoWhite

Zverejnené 28.11. Aplikácia tekutej izolácie predlžuje kúpaciu sezónu a prináša výrazné finančné úspory! Značka ThermoWhite je na českom a slovenskom trhu známa už niekoľko rokov. Stojí za ňou veľa zaujímavých realizácii spojených s tepelnými izoláciami kopaných… ísť na článok

reklama